دولت سعی کرده با طرح‌های مسکنی که در دستور کار خود قرار داده بار دیگر گامی در جهت رونق مسکن بردارد که امیدوار هستیم بتواند با همکاری تمامی بخش‌ها این بازار جان دوباره گیرد.

 به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها بازار مسکن با اقداماتی که در حال انجام است به سمت رونق در حرکت است، اما برای رونق گرفتن و ادامه یافتن آن باید دولت برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

چند سالی است که بازار مسکن درگیر رکود شده که همین امر خود زمینه ساز افزایش چشم گیر قیمت‌ها و در نتیجه کاهش یافتن قدرت خرید متقاضیان مسکن شده است

بازار مسکن برای آنکه بتواند به سال‌های اوج خود که در کنار رونق داشتن افزایش چشم گیر قیمت هم در کار نبود بازگردد باید دولت دوباره عزم جدی برای این بخش بردارد که البته به نظر می‌رسد دولت سیزدهم تاکنون گام و اقداماتی را در این بخش انجام داده است که باید منتظر ماند و دید تا چند سال دیگر این بازار رونق خواهد گرفت.

یکی از این اقدامات ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی است که از هفته گذشته برنامه ریزی برای ثبت نام متقاضیان آن صورت گرفته است.

عزم جدی برای خروج رکود از بازار مسکن

محمود محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه عزم دولت برای ایجاد رونق در بازار مسکن و خروج رکود از این بازار جدی است گفت: تمامی این اقدامات که در حوزه مسکن صورت میگیرد خود سرآغازی برای بهبود روند تولید و در نتیجه احیای این بازار خواهد بود.

محمود زاده با بیان اینکه دو سال ۴ میلیون و سالانه ۲ میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته می‌شود، گفت: ۶ راهبرد برای طرح جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده است که اولین راهبرد آن ساخت و ساز فعلی مسکن است که متوسط بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در طول سال می‌شود که دولت در اولین گام قصد دارد، ساخت این واحد‌ها را حفظ کند و ارتقا دهد.

او با بیان اینکه تحریک ساخت و ساز و تقاضا در محلات بافت‌های فرسوده از دیگر برنامه‌های ما در این بخش است، گفت: سالانه بیش از ۱۴۴ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در کشور داریم که مسائل ویژه‌ای از جمله ناپایداری در محلات را دارد که دولت در گام دوم قصد دارد از طریق نوسازی این محلات را نوسازی کند.

محمود زاده اظهار کرد: ساخت واحد‌های مسکونی برای دهک‌های اول و سوم به دلیل مشکلات مالی که این دهک‌ها دارند، جزو اولین برنامه‌های این دولت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت و ساز مسکن برای دهک‌های متوسط که با حمایت دولت ساخته می‌شود از دیگر برنامه‌های مسکنی دولت است، گفت: ساخت مسکن روستایی و همچنین مسکن اجاره‌ای به تعداد ۱۵۰ هزار واحد مسکونی به صورت اجاره‌ای برای اولین بار از مهم‌ترین برنامه‌های و طرح‌های راهبردی دولت است که به مرحله اجرایی و عملیاتی خواهد رسید.

محمود زاده بیان کرد: شرکت‌ها و نهاد‌هایی مانند شهرداری‌ها این واحد‌ها را خواهند ساخت و دولت زمین را در اختیار این نهاد‌ها قرار می‌دهند و بخش خصوصی هم اگر تمایل داشته باشد در این اراضی اقدام به ساخت واحد‌های اجاره می‌کنند.

او اظهار کرد: این واحد‌ها با حمایت دولت ساخته می‌شوند و به نوعی ساختار جدیدی است که دولت با در اختیار گذاشتن زمین و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اقدام به اجرای این طرح می‌کند.

معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: قیمت تمام شده و در نهایت اجاره و نرخ دستوری واقعی برای این واحد‌ها را می‌شود در نظر گرفت. افزایش عرضه مسکن و کنترل تقاضای سرمایه باید همزمان شکل گیرد.

استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای تولید مسکن 

 همچنین چندی پیش  خلیل محبت خواه مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران اعلام کرده بود که برای بهبود و رونق بازار مسکن باید میزان تولید را در این حوزه افزایش دهیم که برای تولید هم چاره ای جز  استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی نداریم.

او ادامه داد: باید برای تمامی طرح های مسکنی دولت  بانک ها به ویژه بانک مرکزی  همکاری لازم را داشته باشند و از سوی دیگر باید نظارت این بانک ها بر نحوه پرداخت تسهیلات افزایش یابد.

بار اضافه‌ای به بانک‌ها تحمیل نکرده ایم بانک‌ها همکاری کنند

 رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه دو میلیون واحدی که پیش‌بینی می‌شود خانه‌های خالی و لوکس هستند و مخاطب ما نمی‌تواند از این خانه‌ها استفاده کند، افزود: مالیاتی را پیش‌بینی کرده‌ایم که حتماً به عرضه خانه‌های خالی کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: همه منابع بانکی، کمک‌های دولتی و تسهیلات برگشتی خط اعتباری مسکن مهر در صندوق ملی مسکن قرار می‌گیرد. مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر زمین‌های بایر و خانه‌های لوکس همه قرار است در این صندوق تجمیع شوند، ما هیچ بار اضافه‌ای بر بانک‌ها تحمیل نکرده ایم، همان سطحی که هرسال بانک‌ها تسهیلات پرداخت می‌کنند را به سمت تولید و اشتغال هدایت کرده ایم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ۲ میلیون خانه خالی در کشور داریم، افزود: برای اینکه در بازار مسکن قرار بگیرد مالیات بر خانه‌های خالی را مصوب کردیم، میزان مالیاتی که تعیین شده بود نقش بازدارندگی نداشت، لذا مالیات را افزایش دادیم.

وی بیان کرد: بیش از یک میلیون واحد خانه خالی شناسایی شده و به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است، برآوردی که ما داریم فراتر از دو میلیون واحد خالی است، غیر از این دو میلیون خانه خالی ۴ میلیون واحد در حال حاضر کم داریم. پیش‌بینی کرده ایم حداقل سالی یک میلیون واحد ساخته شود تا تعادل بین عرضه و تقاضا صورت بگیرد.

 بازار مسکن این روز‌ها تشنه توجه و نظارت مسئولان کشور است تا شاید با رونق تولید و همچنین افزایش میزان ساخت وساز بتواند از رکوردی که چندین سال است دست به گریبان گیر آن شده خارج شود که البته در این زمینه باید همه دستگاه‌ها از جمله وزارت آموزش پرورش وزارت نیرو در جهت تامین زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی و زیربنایی همکاری لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
دولت باید توجه کند نرخ مصالح بالا است و قیمت ساخت دستکم متری ۶ تومان در میاید و با آورده کم مردم و وام بالای بانکی که در عمل بانکها نخواند توانست این مقدار وام دهند نباید وعده عدد بالا دهد چون هر چه تلاش کند در عمل نمیشود این ارقام را ساخت در ضمن کسی که در تهران کار دارد داشتن خانه در هشتگرد خیلی بکارش نخواهد آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
مسعولان فقط بلدن وعده پوچ بدن در عمل نمره صفر همه مسعولان از نظر من چرا پستهای من اشتراك نمیزارید؟


سلام معلول شدید از سه عضو بدنم هستم چند بار کفتن ثبت نام مسکن کردم از ۱۰ ‌سال بیشتر میشه اولین ثبت نامم و دوین ثب نام مسکن معلولان کفتند دوباره دوسال پیش ثبت نام کنید ثبت نام کردم بازم هیچی به هیچی معلولان شدید حق پرستاری میدن من که ندیدم حق پرستاری ۲۰ سال بیشتر معلوليت شدید دارم و سمعک نیازمه چندین ساله نامه نکاری و پیگیری های پی در پی جوابی ازشون ندیدم نامزد دخترم کفتن اقد نامه هاش بیار بردم کفتن حتما کمک جهزیه میکنیم انگار نه انگار همه مردم هم فکر میکنن به معلولان چی میدن والله همش الکیه اینو کمک‌کردیم اونو دادیم برای معلولان همش تعضیر بازیه مردم عادی هم فکر میکنند برای معلولان همه چیز میدن اینم کد ملیم 1580791786 اگه ممکنه پخش کنید مردم عادی فکر نکنن برای معلولان و خانوادشون همه چیز میدن فقط شعاره در عمل هیچی نیست بخدا ممنونتونم پخش کنید مردم عادی ببینن لااقل برای معلولان و خانوادشون هیچی در عمل نیست از مسعولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
این طرح که دولت مسکن بسازد و به مردم بدهد کاملا اشتباه هست .اگردو لت موفق به ساخت و تحویل ۴میلیون مسکن شود تقریبا نیاز به مسکن نزدیک به صفر میشود و این یعنی توقف کامل ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن در کشور و این یعنی بیکار شدن کارگر و بنا و و تمامی کسب و کارهای داخل شهری مرتبط با ساخت مسکن. هر وقت دولت در هرجای اقتصاد ورود کند وضع را بدتر میکند چرا تسهیلات کافی و با سود کم در اختیار نیازمندان مسکن قرار نمیدهیدتا خانه دلخواه خود را خرید کنند و باعث اشتغال بسیاری از جمله خود بی مسکنها شوند.در خانه دولتی نشستن با کلی بدهی به دولت آن هم بیکار و گرسنه کار درستی نیست که میخواهید به سر مردم بیاورید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
اگر میشود مواد غذایی وتخم مرغ را جراحی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
۱.مالیات بر مجموع درآمد هر ایرانی بر اساس کد ملی و کنترل حسابهای بانکی
۲.مالیات بر عایدی سرمایه
۳.حذف یارانه اب و برق و گاز و بنزین کسانی که بیش از الگوی مصرف ،مصرف می کنند
۴.مالیات سالانه بر املاک بر اساس درصدی از قیمت منطقه ای هر ملک
۵.کنترل واردات اقلامی که تولید داخل دارند مثل آب پنیر و دسته بیل و خلال دندان و.....
۵.حذف ارز ۴۲۰۰ و رانت وحشتناک آن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
هر وقت صحبت و خبر از کاهش قیمت و ارزانی بود ، با یک موج و تورم شدید گرانی روبرو شدیم ! حالا آخرش ، اول بگید قرار چند برابر افزایش قیمت حاصل گردد ؟
Australia
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
مفت میشه
بشین تا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس****
۱۰:۳۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
مردادماه به این طرف چند 10 درصدد اجناس گران شده چرا کسی چیزی نمیگه
مسکن ارزان ههههههه بعید میدونم فقط امار شهرهایی که قرار هست ساخته شود و بگیرید
تهران ---------- پرند
قزوین ------------مهرگان
مشهد ------شهر گلبها
....
همگی در حاشیه شهرها ساخته میشود فکر میکنید با ساختن ساختمان حاشیه شهرها قیمت داخل شهرها پایین میاید قطعا خیر
این قطعا یک مسکن برای یک زمان محدود می باشد برای کوچ اجباری یه عده خاص به حاشیه نشینی می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
زمان روحانی گرونی بود

الان چراغ خاموش همه چی گرون شده از نصف بیشتر ولی کسی چیزی نمیگه چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
قیمت ها باید به سال 95 تا 94 برگردد
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۲:۴۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
قیمت مسکن پایین بیاورید
. ثبت نام مسکن شرایطش مال دولت قبلی روحانی هستش خدا جوابش بدهد . شما طرح مسکن دارید شرایطش آسان کنید قسط سه میلیون خیلی سنگین قیمت واحد بلای 350میلیون زیاد هست لطفا قیمتها را پتایین تر حساب کنید آقای رئیسی لطفا هر دفعه 40میلیون برای ثبت نام میگیرید خیلی زیاد هست از کجا بیاوریم طرح جدید مسکن بادی
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمد
۰۹:۲۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
تجربه 40 ساله نشان کافی نیست !!! کی رو میخواین گول بزنین خودتون یا مردم رو ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
میگن یک جراح عمل میکرد و دانشجوهاش نگاه میکردند و یکی یکی کلیه و کبد و روده و قلب بیمار را در می آورد ،دانشجوها گفتند استاد بیمار مرد ، استاد گفت جراحی بود؟ من فکر میکردم کالبد شکافیه، تا حالا هم هر جراحی اقتصادی که انجام شده آخرش کالبد شکافی از آب دراومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
یه نگاه به افزایش قیمت میلگرد تو ده روز گذشته کنید
بعد وم از ارزونی بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
این جراحی که مثل جراحی قیمت لبنیات نیست که چندین روز سر تیتر اخبار تمام خبرگزاریها بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
هر وقت دولت گفت ارزان میشود بدون که یه موج گرانی سرسام آور هست
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۰۸:۴۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
از جراحی فقط خونریزی نصیب ما میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بزک نمیر بهار میاد ،،،، آیا دولت رئیسی شروع به ساخت ۱میلیون مسکن کرده
آخرین اخبار