شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

تهران میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه با موضوع افغانستان

قرار است روز چهارشنبه تهران میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه درباره افغانستان باشد. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت: «این جلسه درباره همسایگان است. ما هنوز دعوت نشده ایم، اما می دانیم که جلسه ای برگزار خواهد شد.»

پاکستان، چین، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و روسیه از جمله کشورهایی هستند که در این اجلاس شرکت خواهند کرد و نمایندگان سیاسی کشورهای همسایه نیز در مورد تشکیل حکومت ملی گسترده در افغانستان و پایان دادن به جنگ در این کشور گفتگو خواهد کرد.

گسترش فقر با سقوط دولت پیشین

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان افزود: سقوط حکومت پیشین به نفع مردم افغانستان نبود و برخلاف برنامه‌ریزی‌های قبلی روی داد. اگر گفتگوهای صلح میان افغانستانی‌ها ادامه می‌یافت و منجر به پایان جنگ می‌شد، برآیند بهتری نسبت به وضعیت کنونی به‌وجود می‌آمد. سقوط دولت قبلی باعث از بین رفتن کامل اقتصاد و بیکاری میلیونها نفر در سراسر این کشور و گسترش فقر شدید در بین مردم گردید.

اشرف غنی مسئول فروپاشی جمهوریت

خلیلزاد نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان، اشرف غنی را مسئول فروپاشی جمهوریت در افغانستان دانست و گفت که فرار او باعث هرج و مرج در پایتخت افغانستان شد. او گفته است که طالبان با او در مورد تشکیل حکومت، تقسیم قدرت و عضویت برخی از مقامات حکومت غنی در دولت بعدی گفتگو کرده بودند اما این گفتگو ها بی نتیجه ماند چون غنی قدرت را به طالبان واگذار کرد. اما مردم در واکنش به این سخن های وی گفته اند تحقق نیافتن گفتگوهای صلح دوحه و فروپاشی نظام در افغانستان از ضعف های مدیریتی روند صلح خلیلزاد و افراد دخیل این روند بوده و باید در برابر بی سرنوشتی میلیون ها نفر پاسخگو باشند.

وعده  یونما برای کمک های مالی و غذایی به مردم فقیر افغانستان

یونما گفته  است که سازمان ملل متحد کمک‌هایش را به افغانستان ادامه می‌دهد و از تمام نهادهای کمک‌رسان خواسته است که برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان تلاش کنند. یونما گفته است که نیاز است یک حکومت همه شمول در افغانستان به وجود آید.
انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم نیز در تویتی گفته است که سازمان ملل متحد به ارائه کمک‌های بشری در افغانستان ادامه می‌دهد و از حقوق زنان و دختران افغانستان دفاع می‌کند. اما گزارش ها نشان می دهد که این گفته ها در رخنامه سازمان ملل از دیر زمان است که به چشم می خورد اما فوت ۸ کودک در شهر کابل بر اثر گرسنگی نشان می دهد که تا تحقق این کمک ها، فقر همچنان از مردم این کشور قربانی می گیرد.

دیدار ملا عبدالغنی برادر با مدیر توسعه سازمان ملل بر محور فقر افغانستان

ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست رئیس الوزرای دولت طالبان روز گذشته با مدیر برنامه‌ توسعه‌‌ای سازمان ملل در دوحه دیدار کرده است. ‏دو طرف در این دیدار در مورد فقر و وضعیت کنونی افغانستان گفتگو کرده اند. این در حالیست که آگاهان تلاش های دولت یک جانبه طالبان را برای دسترسی به کمک های بین المللی تا به حال بی دست آورد خوانده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.