به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به برنامه و اقدامات سازمان راهداری در طرح زمستانی سال ۱۴۰۰ گفت: از ۲ ماه پیش در بحث راهداری زمستانی به ویژه در ۱۱ استان سردسیر آمادگی لازم را داریم.
او ادامه داد: راهداری برای نخستین بار، هواشناسی جادهای استفاده از دادهها و مدلهای پیشبینی وضعیت جوی موجود در پایگاههای اطلاعاتی ملی و بینالمللی معتبر را در دستور کار خود قرار داده که امیدواریم در سالهای آینده سامانههای ملی با قابلیتهای سامانههای بینالمللی فراهم شوند و در دسترس قرار بگیرند.
معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، بیان کرد: در سالهای گذشته همه تحلیلها و ارزیابیهای هواشناسی صرفاً از سازمان هواشناسی دریافت و اطلاع رسانی میشد، اما برای امسال برای جادهها و محورهای مواصلاتی میتوانیم با بهرهگیری از دادهها و نرمافزارهای جدید از وضعیت آب و هوایی نقاط مختلف و جادهها با سرعتی بالاتر و دقتی مناسب مطلع شویم.
اکبری افزود: با آماده سازی ۱۰۵۵ باب پایگاه راهداری زمستانی شامل ادارات مرکزی، راهدارخانه ثابت و سیار و استیجاری و استقرار ۱۲ هزار راهدار و ۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری زمستانی به استقبال نگهداری زمستانی میرویم. یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، این بود که نیروهای راهداری و واکنش سریع خود را در این طرح به اطلاعات هواشناسی به صورت لحظهای براساس مدلهای پیش بینی موجود تجهیز کردیم.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم با استفاده از سامانهها یا نرمافزارهای قدرتمند هواشناسی داخلی این کار را انجام دهیم. هواشناسی جادهای فرایندی است که طی چند سال گذشته در کشورهای مختلف انجام شده و با بررسی و ارزیابی پارامترهایی مانند نقطه شبنم، احتمال رخداد مه، رطوبت، دما و وضعیت بارش، تحلیلها را انجام میدهند. به عنوان مثال میتوانم بگویم در کدام قسمت از راه پدیده یخ زدگی رخ خواهد داد و در این راستا میتوانیم اقدامات پیشگیرانه مانند نمک پاشی اولیه را انجام دهیم.
او اضافه کرد: با استفاده از هواشناسی جادهای میتوانیم محدودیتهای موجود در زمینه نگهداری زمستانی راهها با توجه به فرسوده بودن ناوگان راهداری زمستانی را تا حدی پوشش دهیم تا اکیپهای عملیاتی از این طریق بتوانند به موقع در مقاطع درگیر برف و کولاک و ... در محورهای مواصلاتی حضور پیدا کنند. براساس اولویت و اهمیت تعیین شده برای راهها اقدام لازم برای حفظ جریان تردد در سطح قابل قبول انجام می شود.
اکبری در پایان تصریح کرد: در این راستا ضمن استفاده از تحلیلها و پیشبینیهای سازمان هواشناسی میتوانیم با استفاده از نرم افزارهای هواشناسی جادهای دقیقتر از گذشته از وضعیت آب و هوایی جادهها مطلع شویم و با اقداماتی از قبیل انسداد موقت در زمان طوفان از بسیاری از رخدادها و اتفاقات مانند بسته شدن محورها و گیر کردن مردم در جادهها جلوگیری کنیم.
انتهای پیام/