زنان نمی‌توانند در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت کنند

بسیاری از بانوان همپای مرد‌ها در مشاغل مختلف ایفای نقش می‌کنند، اما محدودیت‌هایی برای آن‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و بخشی از جامعه را می‌سازند بسیاری از آن‌ها در خانه‌ها به خانه‌داری و پرورش فرزندان مشغول هستند و عده‌ای دیگر در مشاغل مختلف به ایفای نقش می‌پردازند برخی از خانم‌ها دو شغله محسوب می‌شوند چون همکارهای خانه بر عهده آن‌هاست و هم به سر کار می‌روند.

قانون کار برای حمایت از بانوان و پایمال نشدن حق و حقوق آن‌ها به برخی از شرایط و امکاناتی که باید برای زنان کارگر در کارگاه‌ها وکارخانه‌ها توسط کارفرما رعایت شود اشاره کرده است البته در این قانون ماده‌ای وجود دارد دارد که ورود زنان به برخی مشاغل را ممنوع کرده و برخی از صاحب‌نظران مخالف چنین محدودیتی هستند.

بر اساس قانون ورود بانوان به مشاغل سخت و زیان‌آور و انجام کارهای سنگین و پر خطر که سلامت آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد ممنوع است اما گاهی می‌بینیم که برخی از زنان از روی اجبار و ناچاری و برای تامین معاش به مشاغل سخت و زیان‌آور و کارهای سنگین تن می‌دهند.

زنانی که در واحدهای تولیدی و صنعتی یا هر جای دیگری مشغول به کار هستند باید بدانند که نباید بار سنگین که بیش‌تر از ۲۰ کیلوگرماست را جا به جا کنند یا حتی هل بدهند اگر شغل آن‌ها به گونه‌ای است که همیشه با کارهای سنگین سرو کار دارند باید ابزار مناسب برای جا به جایی بار در اختیار آن گذاشته شود.

ماده75- انجام کارهای خطرناک ، سخت و زیان آور و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگران زن ممنوع است دستورالعمل و تعیین نوع و میزان این قبیل موارد با پیشنهاد شواری عالی کار به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

مرخصی بارداری و در نظر گرفتن زمانی برای شیردهی برای بانوان کارگر از دیگر مواردی است که در قانون کار به آن اشاره شده است شرایط زندگی برای زنانی که نوزادی در راه دارند و همچنین سن فرزندشان کم است آسان‌تر شود و بتوانند بدون آن که شغل خود را ازدست دهند به وظایف مادری خود هم بپردازند.

ماده ۷۵- انجام کار‌های خطرناک، سخت و زیان آور و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگران زن ممنوع است دستورالعمل و تعیین نوع و میزان این قبیل موارد با پیشنهاد شواری عالی کار به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

ماده ۷۶- مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن جمعا" ۹۰ روز است و حتی الامکان ۴۵ روز از این مرخصی باید پس از زایمان مورد استفاده قرار گیرد برای زایمان توامان ۱۴ روز به مدت مرخصی اضافه می‌شود.

 تبصره ۱- پس از پایان مرخصی زایمان، کارگر زن به کار سابق خود باز می‌گردد و این مدت با تائید سازمان تامین اجتماعی جزء سوابق خدمت وی محسوب می‌شود.

 تبصره ۲- حقوق ایام مرخصی زایمان طبق مقررات قانون تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

ماده ۷۷- در مواردی که به تشخیص پزشک سازمان تامین اجتماعی، نوع کار برای کارگر باردار خطرناک یا سخت تشخیص داده شود، کارفرما تا پایان دوره بارداری وی بدون کسر حق السعی کار مناسب‌تر و سبکتری به او ارجاع می‌نماید.

ماده ۷۸- در کارگاه‌هایی که دارای کارگر زن هستند کارفرما مکلف است به مادران شیرده تا پایان دو سالگی کودک، پس از هر سه ساعت، نیم ساعت فرصت شیر دادن بدهد این فرصت جزء ساعات کار آنان محسوب می‌شود و همچنین کارفرما مکلف است متناسب با تعداد کودکان و با در نظر گرفتن گروه سنی آن‌ها مراکز مربوط به نگهداری کودکان (از قبیل شیرخوارگاه، و مهد کودک و) را ایجاد نماید.

 تبصره- آئین نامه اجرائی ضوابط تاسیس و اداره شیرخوارگاه و مهد کودک توسط سازمان بهزیستی کل کشور تهیه و پس از تصویب وزیر کار و امور اجتماعی به مرحله اجراء گذاشته می‌شود.


بیشتر بخوانید

تفاوت مرخصی استعلاجی و استحقاقی چیست؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
سلام مایک عده کارگر زن در خوابگاه دختران هستیم که درحق ما ظلم میشود
آخرین اخبار