شب دوم جشنواره چهاردهم موسیقی نواحی درحالی برگزار شد که اجرا‌های مختلف گوش علاقمندان موسیقی مقامی نواحی را نوازش کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اجرا‌های شب دوم جشنواره چهاردهم موسیقی نواحی با موسیقی منطقه تالش همراه بود ، اجرا‌های پرنفس وجان دار که روح مخاطبان را تا جنگل‌های تالش به تکاپو انداخت.

اجرای دوم قطعه‌های مقامی کردستان ازمنطقه موکریان با اجرای مقام فراموش شده حیران (عاشقانه خوانی) بود.

درسرمای ناگهانی هوای کرمان اجرا‌های موسیقی نواحی گرمای لذت بخشی را ایجاد کرد وباز جای تاسف که جای مردم دراین اجرا‌ها به علت شیوع بیماری کرونا خالی بود.

فوادتوحیدی پژوهشگرموسیقی نواحی کشورمان سپس به معرفی گروهی خاص وبی نظیر از فرزندان موسیقی نوازان قدیمی منطقه مرغک بم (روستای بیدخون) پرداخت.

کشف تازه توحیدی ساز چهارگوش شبیه کتاب گشوده با منگوله‌های زنجیری داخلی وصدایی خاص است که چوغرو نام دارد.

موسیقی نواحی

توحیدی اظهارداشت: ۲۰ سال قبل پدران اعضای گروه این موسیقی را اجرا می‌کردند وپسرانشان راه پدر را ادامه دادند واین منطقه محدوده طلایی درموسیقی نواحی است وسه ساز دارد که در ایران بی نظیر است که چوغرو، دایره  و روده‌ای ازجمله این ساز‌ها هستند که یکی از آنان درجهان بی نظیر وتک است.

اجرای زیبا ومحلی سه عضوگروه مورد تشویق تعدادکم تماشاگران حاضر در باغ موزه وزیری واقع شد.

اجرای بعدی کردی با دستارمخصوص ولباس‌های خاص اقلیم کردستان بود.

اما موسیقی نواحی بلوچستان اجرای بعدی بود که معروف به موسیقی منطقه هرات و از اجرا‌های بسیار شاد بود قطعه ملاممدجان با اجرای خواننده جوان با تشویق شدید حضار روبرو شد.

موسیقی نواحی

اما بخش موسیقی عربی خوزستان ادامه بخش اجرا‌ها بود که با دستار ولباس‌های خاص دقایقی را برای تماشاگران موسیقی نواحی اجرا کردند.

شاید گل و شگفتی اجرا‌های امشب اجرای دونفره ازمنطقه کردستان باشد که توسط دو نوجوان اجرا شد دوزله نوازی وتنبک نوازی این دونوجوان باعث تشویق‌های پیاپی تماشاگران شد وپژوهشگران جلسه را به ادای احترام واداشت .

اجرای گروه مازندارن نیز بسیار زیبا وشاد بود وبه مذاق کویرنشینان کرمان شیرین آمد.

موسیقی نواحی

اجرای گروه کرمان ولرستان پایان بخش برنامه بود، سرنانوازی بسیار زیبا ودهل زنی گروه کرمان ونیز سرنانوازی ودُهُلَک زنی گروه لرستان هر دو تماشاگرپسند و دلچسب بود.

واین چنین شب دوم بزم موسیقی مقامی نواحی ایران در سوز سرمای کویر کرمان به پایان رسید تا شبی دیگر واجرا‌های دلچسب دیگر...

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار