به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمدرضا دشتی اردکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده این کمیسیون در صندوق توسعه ملی و اصل ۹۰ در جمع خبرنگاران در بوشهر بیان کرد: با سازوکارهای ترسیم شده عملیات اجرایی همه قطعههای راه آهن بوشهر-شیراز فعال میشود.
او افزود: قطعه یک و دو این طرح از سمت شیراز فعال شده و برای قطعههای سه و چهار نیز مقرر شده از ظرفیت منابع اعتباری ماده ۵۶ استفاده شود.برای سایر قطعههای راه آهن بوشهر-شیراز نیز طرحی در دستور کار است تا پتروشیمیها طرح را فاینانس کنند.
این نماینده مجلس ادامه داد: پتروشیمی و فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی چنانچه هر کدام هزار میلیارد تومان فاینانس کنند در مدت چند سال از محل عوارض عبور از ریل اصل و سود سرمایهگذاران به آنها بازگشت داده میشود.
دشتی اردکانی گفت: در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان فارس، پیش بینی شده است ۲۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به طرح راه آهن شیراز- بوشهر اختصاص یابد.
او افزود: این خط ریلی بیش از اینکه کمکی به استانهای فارس و بوشهر باشد کمک به کل کشور است، زیرا ظرفیتهای تولیدی بوشهر و عسلویه را وارد اقتصاد کشور میکند و این عرصه را رونق میدهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تلاش میشود این طرح تا با نگاهی فرا منطقهای و با شتاب بیشتری دنبال شود.
بیشتر بخوانید
دشتی اردکانی عنوان کرد: در شرایط کنونی سهم ارزش افزوده گاز استانهای اصفهان و کرمان از استانهای فارس و بوشهر بیشتر است، زیرا ارزش افزوده در زنجیره نهایی از مصرف کننده گرفته میشود که با این رویکرد ارزش افزوده گاز به استان مصرف کننده میرسد، در صورتی که این ارزش افزوده باید به تولید کننده گاز اختصاص یابد.
او بیان کرد: درباره اختصاص ۳ درصد درآمد نفت و گاز نیز با توجه به اینکه گاز صادر نمیشود باید مانند نفت معادل سازی شود تا سهم استانهای تولیدکننده به نحو مطلوبی محقق شود.
انتهای پیام/ک