راز ضربات سر غیرقابل مهار کریستیانو رونالدو

در مطلب زیر به عواملی که ضربات سر رونالدو را دقیق و خطرناک می‌کند، می‌پردازیم

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  آتالانتا هم به یکی از قربانیان کریستیانو رونالدو در لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شد و این ستاره پرتغالی چهارشنبه شب با یک ضربه سر، گل پیروزی بخش منچستریونایتد مقابل آتالانتا را به ثمر رساند.

طرفداری | کریستیانو رونالدو رکورددار بیشترین بازی و گل زده در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا است و آتالانتا، سی و هشتمین تیمی بود که او توانست دروازه اش را در این تورنمنت باز کند. بر کسی پوشیده نیست که یکی از توانایی فوق العاده رونالدو، پرش بلند و ضربات سر دقیق اوست، اما چرا کریستیانو تا این حد در ضربات سر عالی است؟ 


بیشتربخوانید


۱. حرکات
با دیدن گل پیروزی بخش رونالدو مقابل آتالانتا، متوجه می‌شویم وقتی لوک شاو در سمت چپ زمین صاحب توپ می‌شود، رونالدو در حال دور شدن از دروازه است تا به مدافعان یارگیرش، حس امنیت کاذب بدهد و عامدانه آن‌ها را گمراه کند. رونالدو طی این مدت یک بار هم چشمش را از صحنه بر نداشت و وقتی که فرصت ایجاد شد، خیلی سریع و چابک به سوی دروازه چرخید. او از این طریق مستقیما میان دو مدافع آتالانتا قرار گرفت و موقعیت جایگیری اش همان طوری شد که می‌خواست.

۲. پرش
طی یک سری آزمایش‌های بیومکانیکی که در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه چیچستر انجام شد، مستندی به نام "کریستیانو رونالدو، آزمایش تا نهایت" شکل گرفت که نتایج این آزمایش نشان داد پرش این مهاجم پرتغالی به طور میانگین ۷ سانتی متر بیش از بسکتبالیست هاست. نتایج این آزمایش‌ها نشان داده او وقتی درجا می‌پرد، ۴۴ سانتی متر از سطح زمین فاصله می‌گیرد و وقتی که در حال دویدن باشد، پرش او ۷۸ سانتی متر از سطح زمین فاصله خواهد داشت. قدرت ران‌های رونالدو نقشی اساسی در پرش او دارد و این حاصل سال‌ها کار از جمله تمرینات پرش با یک پا، تمرینات با مدیسین بال، حرکات مکرر اسکوات و استفاده از وزنه‌های مچ پا برای افزایش تحمل و مقاومت در تمرینات فوتبال بوده است.

۳. زمان بندی
دنباله پرش‌های رونالدو، تقریبا بی نقص است. میان ضربات سر رونالدو با یک ورزشکار پرش ارتفاع که اوج پرش خود را با لحظه عبور از بالای میله تنظیم می‌کند، شباهت‌هایی وجود دارد. فرقی ندارد که رونالدو مثل گلش به آتالانتا یا گل به رئال مادرید در ۲۰۱۳ درجا بپرد و یا مثل گل شجاعانه و خاطره انگیز مقابل آاس رم در سال ۲۰۰۸، پرشش را در حال دویدن انجام دهد، زمان بندی دقیق حین ضربه زدن به توپ، هنر اصلی رونالدو در ضربات سر است.

راز ضربات سر غیرقابل مهار کریستیانو رونالدو

ضربه سر دقیق کریستیانو رونالدو مقابل آتالانتا، بالاتر از پالومینو

۴. قدرت
ساعت‌ها آزمایش طاقت فرسا در دانشگاه چیچستر نشان داد رونالدو می‌تواند حین پرش، ۵ واحد نیروی گرانش ایجاد کند که این امر با ران قدرتمند او که در آن زمان دور ۶۲ سانتی متری داشت، حاصل شد. این یعنی رونالدو حین پرش، نیروی گرانشی پنج برابر وزن خود را ثبت کرده است. علاوه بر قدرت ران ها، قدرت فوق العاده عضلات کمر و شکم رونالدو به او اجازه می‌دهد تا طوری ثبات و قدرت داشته باشد که بیننده با توهم معلق ماندن رونالدو روی هوا، روبرو شود. قدرت و استحکام عالی نیم بالاتنه رونالدو، حاصل ساعت‌ها تمرین دراز و نشست، تمرین پلانک، تمرینات خم کننده عضلات با دمبل و سایر تمرینات برای تقویت بالاتنه بوده است. این فرایند قوی شدن رونالدو توسط میک گلک، مربی بدنسازی منچستریونایتد در دوره اول حضورش در این باشگاه سرعت گرفت.

۵. دقت
رونالدو فقط روش‌های مختلف شوت زنی از روی ضربات آزاد را تمرین نمی‌کند بلکه در نحوه ضربه زدن به توپ با پیشانی، دو سمت سر یا انتهای سر نیز روش‌های خاص و متنوعی را به کار می‌گیرد. ابتدا رونالدو مطمئن می‌شود جایگیری اش، تاثیرگذاری در ضربه به توپ را به حداکثر می‌رساند و البته نحوه ضربه زدن بهترین سرزنان را مورد بررسی قرار می‌دهد. کار روی شرایط بدنی، قدرت و انعطاف عضلات گردن رونالدو را تقویت کرده و این عامل دیگری است که به او امکان می‌دهد ضربه سرش، حتی بدون شتاب حین پرش، بیشترین قدرت را داشته باشد. هماهنگی میان چشم ها، بدن و سر رونالدو درست مثل یک گلف باز یا تنیسور حرفه‌ای است.

منبع: طرفداری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
تمام نشدنی است این اعجوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
تمام نشدنی است این اعجوبه
Iran (Islamic Republic of)
من بهتر میشم
۰۹:۰۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
واقعا فوق العاده بود