بنیاد برکت چهارمحال و بختیاری برای توسعه طرح‌های کشت گیاهان دارویی، ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات به بهره‌برداران اعطا می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع در استان وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد آن از لحاظ پوشش گیاهی فقیر است.

او افزود: در چهارمحال و بختیاری سه درصد مراتع در وضعیت خوب، ۳۷ درصد در وضعیت متوسط، ۴۸ درصد در وضعیت فقیر و ۱۲ درصد خیلی فقیر است.

صالحی تصریح کرد: مراتع به عنوان بزرگترین واحد کاربری اراضی در سطح استان و کشور است و به خاطر اهمیت آن در شکوفایی اقتصادی جوامع روستایی و عشایری و اثرات زیست‌محیطی، باید بیشتر مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاستگذاران و تامین‌کنندگان اعتبار قرار گیرد در غیر این صورت، سرعت تخریب بر احیا و توسعه غلبه خواهد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: گونه‌های غالب مراتع استان در منطقه رویشی زاگرس از نوع گون، دافنه، خانواده گندمیان و بقولات، چتریان و پیازداران است که از ۶۰۰ هزار وسعت گونزار‌های استان حدود ۳۰۰ هزار هکتار با بیماری خشکیدگی گونه مواجه است و باید در سریعترین زمان کار‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در این خصوص با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری آغاز شود.


بیشتر بخوانید


صالحی افزود: گونه‌های دارویی بومی استان در حوزه اقتصادی، بهبود معیشت جوامع محلی اثرگذار هستند که باید این مراتع و سامانه‌های عرفی برای مدیریت بهتر و جلوگیری از تخریب بیشتر با برنامه‌های مشارکتی در قالب طرح‌های مرتعداری و یا مدیریت منابع طبیعی در راستای ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، به بهترین شکل مدیریت شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

او گفت: هم‌اکنون ۴۰ هزار خانوار بهره‌بردار در استان به عرصه‌های منابع طبیعی وابسته هستند که از این تعداد ۲۱ هزار خانوار روستایی و عشایری است که وابستگی مستقیم به این عرصه‌ها دارند.

صالحی افزود: براساس آمار معاونت دام جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی در مراتع استان وجود دارد که ظرفیت این مراتع ۷۵۰ هزار رأس واحد دامی است و دام مازاد در مراتع استان ۳.۷ برابر ظرفیت مرتع است.

او ادامه داد: بهره‌برداری بی‌رویه، چرای مفرط، دام مازاد بر ظرفیت، چرای پیش از موعد، توسعه دیمزار‌ها و تغییر کاربری مراتع، نظام بهره برداری، خشکسالی، گسترش آفات و بیماری در مراتع از مهمترین عوامل تخریب مراتع استان است.

صالحی تصریح کرد: در سال‌های گذشته ۶۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی استان طرح‌های مرتعداری تهیه شد و ۲۵۰ هزار هکتار احاله مدیریت شده است و امسال هم تهیه طرح و احاله مدیریت در دستور کار قرار دارد و تمام بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی باید با پیگیری و تهیه طرح مرتعداری نسبت به حفظ و احیاء و توسعه بهره‌برداری اصولی و پایدار از مراتع خود اقدام کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: از ممیزی یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار عرصه مرتعی استان ۲۹ هزار هکتار باقیمانده است که تا پایان سال ممیزی خواهد شد.

صالحی افزود: ممیزی پلاک‌های باقیمانده به دلیل مشکلات اجتماعی، بالا بودن تعداد بهره‌برداران انجام نشده و رفع این مشکلات به همکاری فرمانداری‌ها و بخشداران نیاز است.

او ادامه داد: در اجرای طرح‌های مرتعداری با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده در عرصه‌های مرتعی مانند چرای دام، توسعه طرح‌های گیاهان دارویی، صنعتی، زنبورداری و طرح‌های بوم گردی با مشارکت بهره‌برداران طرح تهیه و اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار