اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد از جامعه جهانی می خواهد که نگذارند تروریست ها و گروه های مافیایی مواد مخدر از وضعیت افغانستان به سود خود استفاده کنند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،بیشتر از دو ماه است که فعالیت های اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در افغانستان متوقف است، اما رئیس عمومی این اداره در تازه ترین اظهاراتش از جامعه جهانی می خواهد که مشکل مواد مخدر در افغانستان را جدی بگیرد.

گادا ویلی رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در نشست سالانه کمیسیون مبارزه با مواد مخدر این اداره می‌گوید ، با تحولات اخیر در افغانستان، گروه های تروریستی و جرمی تلاش می کنند تا از عواید مواد مخدر مستفید شوند.

خانم ویلی مشکل مواد مخدر را در افغانستان نیازمند توجه جدی جامعه جهانی می داند.

او گفت: تروریست ها و گروه های جرمی از هر فرصتی برای ترویج مواد مخدر استفاده می کنند، به ویژه در حالتی که وضعیت در افغانستان در حال تغییر است. افغانستان در سال ۲۰۲۰ میلادی ۸۵ فیصد کوکنار جهان را تولید کرده بود. بنا بر این، با توجه به تحولات اخیر در این کشور، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و گسترش جرایم نیازمند اقدام فوری است، تا از مبدل شدن این کشور به پناه گاه امن تروریست ها و دست یافتن آنان به منابع مالی جلوگیری شود.

این مقام اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد از شکل گیری همکاری ها میان قاچاقبران مواد مخدر، تروریست ها و شبکه های جرمی در جهان خبر می دهد که سبب افزایش در میزان تولید و قاچاق مواد مخدر شده است.

نگرانی از تحولات اخیر، به ویژه افزایش میزان قاچاق مواد مخدر از افغانستان در حالی است که یک مقام طالبان تنها سه روز پس از تسلط آنان بر افغانستان از اراده جدی طالبان برای مبارزه با مواد مخدر خبر داد، اما تا حال هیچ استراتژی و برنامه مشخصی از سوی حکومت طالبان برای مبارزه با مواد مخدر اعلان نشده است.

انجیلا می رئیس بخش تحقیق و تحلیل اداره مبارزه با مواد مخدر ملل متحد می‌گوید ، آنان بگونه هم زمان وضعیت کشت کوکنار در افغانستان و قاچاق مواد مخدر در کشورهای همسایه را از نزدیک نظارت می کنند. 

می می‌افزاید: ما وضعیت را در افغانستان نظارت می کنیم و همچنان روند قاچاق مواد مخدر و ضبط آن را نیز زیر بررسی خود داریم تا ببینیم که در کشورهای همجوار افغانستان چی جریان دارد. تا ببینیم که حاصلات بدست آمده از کوکنار افغانستان در سال ۲۰۲۱ در این کشور می ماند و یا خارج می شود و این که بازار فروش کوکنار در چی حالتی قرار دارد. ما به زودی یافته های خود را با کمیسیون شریک می سازیم.

قرار است تا یک ماه دیگر سازمان ملل متحد گزارش وضعیت مواد مخدر در رابطه به افغانستان را نشر کند، اما معلوم نیست که این گزارش بر بنیاد کدام معلومات تهیه شده است، زیرا پیش از این گزارش های این سازمان با همکاری اداره های دولت افغانستان و اداره مبارزه با مواد مخدر و اجرای قانون ایالات متحده آمریکا تهیه می شد، دو مرجعی که در بیش از دو ماه است که در افغانستان فعالیت ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار