طی مراسمی از لوح ثبت ملی موسیقی مقامی کتولی رونمایی و از هنرمندان و تلاشگران این عرصه تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، با حضور نوروزی نماینده  مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، احمدتجری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، و جمعی از مسئولین از لوح ثبت ملی موسیقی مقامی کتولی رونمایی و از هنرمندان و تلاشگران این عرصه تجلیل شد.

با توجه به پتانسیل موسیقی مقامی کتول و همچنین وجود اساتید و مفاخر بسیاری در این منطقه، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان  به‌عنوان متولی ثبت آثار واجد ارزش استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ثبت ملی موسیقی کتول به نام استان گلستان را در دستور کار قرار داد.

پیش‌ از این موسیقی آیینی بیدخوانی قوم کتول و همچنین استاد مهدی ملک‌حسینی به‌عنوان مفاخر حامل میراث‌فرهنگی موسیقی قوم کتول (بیدخوانی کتولی) در فهرست حاملان میراث‌فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

موسیقی کتولی به‌عنوان یک هنر ریشه‌دار، یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین موسیقی‌های نواحی ایرانی است که طی سال‌ها در این منطقه نواخته می‌شده و هم‌اکنون نیز از جمله مقام‌های موسیقایی مهم کشور است که اساتید و هنرمندان بسیاری در معرفی و انتقال آن به نسل امروز نقش‌ آفرینی کرده‌اند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.