دانشمندان ابعاد مختلف اختلال خواب را در افراد مبتلا به مشکلات روانی، مورد مطالعه قرار دادند.

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال نیوز، محققان با استفاده از مچ بند‌های شتاب سنج برای تولید داده‌های عینی در مورد خواب، به ارتباط بین مشخصه‌های خواب و اختلال افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلال دوقطبی و اختلال اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) پی بردند.

پس از تجزیه و تحلیل ژنوم شرکت کنندگان، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که حتی افرادی که دارای استعداد ژنتیکی برای این چهار مشکل روانپزشکی بودند، دارای الگوی اختلال خواب مشابهی هم بودند.

محققان در این مطالعه، با استفاده از بانک داده‌های بریتانیا، فعالیت خواب ۸۹ هزار و ۲۰۵ شرکت کننده را تجزیه و تحلیل کردند. این بانک داده‌ها شامل گزارش خواب، تشخیص‌های پزشکی و داده‌های ژنتیکی افراد است.

شریجوی تریپاتی، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «اختلالات خواب و روانپزشکی رابطه‌ای دوطرفه دارند. بدخوابی منجر به سلامت روانی ضعیف و بالعکس می‌شود.»

او افزود: «شتاب سنج‌ها، موج مغزی را اندازه گیری نکردند. آن‌ها جنبه‌های خواب، به ویژه مدت زمان و تعداد دفعات بیدار شدن از خواب را در بر می‌گیرند. اختلالات خواب، به ویژه اختلال در کیفیت خواب، مانند تعداد دفعات بیدار شدن در شب، مهم است و این ارزش این دستگاه‌ها است.»

تیم تحقیق دریافت که تغییرات خواب در افرادی که از مشکلات روانی رنج می‌برند شایع است. اختلال دوقطبی/ شیدایی، اسکیزوفرنی، اضطراب یا افسردگی، همه با تغییر در کیفیت خواب مرتبط هستند.

محققان مشاهده کردند برای افرادی که یکی از چهار تشخیص مشکل روانی فوق را دارند، همچنین افرادی که نمره پلی ژنیک بالایی برای بیماری‌های روانی دارند، بیداری بیشتر در شب، چرت زدن بیشتر در روز و بدخوابی بیشتر در رختخواب وجود داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۷ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
اختلال در خواب = ام المصائب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
ای کاش دانشمندان درسمینارها وهمایش ها وگردهمایی ها وپژوهش های علمی ، مردم راتوجیه می کردند که هر انسانی که روی زمین خلق شده برای هر دوره زندگیش درگیر یک یا چند چالش بزرگ وکوچک است وبرخی مسائل مرتب روی مخ اوست و هیچ کس نباید فکر کند که همه مردم عشقولانه زندگی می کنند وتنهاترین فردی که در زندگی سختی یا عذاب یا ناراحتی می کشد اوست .بیشترجوانان شکستهای متعدد عشقی ، کنکوری، کاری ، رفاقتی وغیره را می خورند ومشکلات متعلق به همه است ونباید کسی تصور کند که مورچه شده وداخل یک لیوان پرآب سربسته افتاده ودنیایش اورا خفه می کند، مشکلات نمک زندگیست اگر مشکلات در زندگی نباشد زندگی پراز پشکلات وپریشانیهای سردرگم کننده میشود بنابراین زندگی یک جنگ ومبارزه جدی با مشکلات است وهمه مثل هم باید نا امیدی را دور بریزند وازشکستها دیوار پیروزی بسازند و بخاطر مشکلات آنقدر غصه نخورند که ازخواب وغذا وزندگی ساقط شوند دنیا که به آخر نرسیده است، سرکه نباشد کلاه بسیاراست در دعای کمیل اشاره شده به اینکه هرکس (( قسمت)) خودش را دارد.یعنی رزق قبل ازتولد وبعدازتولد
بین مردم قسمت وتقسیم وتقسیط شده وهیچ کس از سهم خودبیشتر نصیبش نمیشود. وآن قسمت ونصیبی که برای انسان سعادت آور وعاقبت خیرمند را دربردارد همان قسمت وبهره ای که خداوند تعیین فرموده است وانسان باید به رضای خدا راضی باشد، انساندرجوانی درکوره شهوت میسوزد وآرزوی همسردارشدن دارد ولی درپیری میفهمد که باشهوترانی چقدر ازحقیقت عالم غافل مانده ولی افسوس که عمر رفته وجوی گذشته دیگر هرگز برنمی گردد.خداوندمتعال مصلحتهایی را درک می کند که هیچ انسانی بر درک آنها توانا نیست یعنی هرچه صلاح ومصلحت انسان باشد را خداوند برای انسان انجام
میدهد وهرچه انسان به خدا نزدیکترشود دنیا دربرابرش خوار وحقیر شود. بقدری که انسان از درد دوستیهایش با دنیا خاکستر سیاه برسرمیریزد وازخداوند طلب مغفرت می کند.خدایا هیچ کس راشرمسارخودت نکن.آمین یا رب العالمین
آخرین اخبار