آل‌هاشم گفت: بدون توجه به واقعیت‌های حاکم در جوامع اسلامی و صرفاً با اکتفا بر آرمان‌های دینی هیچ معجزه‌ای در عرصه تقریب مذاهب اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، صبح پنجشنبه ۲۹ مهر نشست وبیناری در سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک ایام ولادت با سعادت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام و تشکر و قدردانی از دست اندرکاران وبرگزار کنندگان این کنفرانس گفت: لازم است درود بفرستیم به روان پاک اندیشه ورزانی که برای ایجاد اتحاد در جوامع با تمام وجود و با روحیه‌ای صادقانه و خالصانه قدم در این مسیر نورانی گذاشتند و از هیچ هزینه‌ای برای تحقق گفتمان اتحاد در واقع ذیل گفتمان توحید دریغ نکردند. همچنین شایسته است درود بفرستیم به روان پاک اندیشمند معاصر و تقریبی متعهد و متخصص، آیت الله تسخیری رضوان الله تعالی علیه که عمر پر برکت خود را در مسیر تقریب مذاهب اسلامی سپری کرد.

وی افزود: بدون توجه به واقعیت‌های حاکم در جوامع اسلامی و صرفاً با اکتفا بر آرمان‌های دینی هیچ معجزه‌ای در عرصه تقریب مذاهب و مبارزه فکری با فرقه‌های ضاله‌ای که مانع تحقق گفتمان وحدت هستند اتفاق نخواهد افتاد. شایسته است که اندیشه ورزی اندیشمندان اسلامی در این راستا ناظر بر واقعیات خارجی حاکم بر جوامع اسلامی باشد تا ان‌شاءالله شاهد بلوغ عقلی جامعه اسلامی برای رسیدن به زبان مشترک در مسیر تقریب مذاهب باشیم و زمینه حضور و ظهور فرقه‌های ضاله در جوامع اسلامی مسدود و کور شود.

وی درباره موضوع «زمینه‌ها و عوامل درگیری‌های مذهبی و فرقه‌ای در کشور‌های اسلامی و راه حل‌های مقابله با آنها» اظهار کرد: در یک نگاه کلان زمینه درگیری‌های مذهبی و فرقه‌ای در جوامع اسلامی خارج از دو حالت نیست: یا منشا این درگیری‌ها مقوله‌ای روان شناختی است و یا اینکه ریشه معرفت شناختی دارد. به هر حال قبل از ارائه راهکار برای مدیریت این درگیری‌ها لازم است نوع زمینه‌ای که باعث ظهور این درگیری‌ها شده است مشخص شود تا متناسب با منشا درگیری راه کار‌های متناسب ارائه شود.

وی ادامه داد: درگیر‌هایی که منشا معرفت شناختی ندارند و بر پایه علل روانشناختی ایجاد می‌شوند نوعاً یا به انگیزه‌های اقتصادی برمی گردد و یا انگیزه سیاسی محرک این درگیری‌ها است. در طول تاریخ انگیزه‌های فاسد اقتصادی و سیاسی زمینه ساز اختلافات خانمان سوزی بین مذاهب و فرقه‌های مختلف در جوامع اسلامی شده است؛ به طوری که انسان‌های بیگناه بی‌شماری قربانی این درگیری‌ها شده اند و قطار توسعه جوامع اسلامی برای سالیان طولانی کُند شده یا متوقف شده است. عناصر بیگانه و یا عناصر منفعت طلب برای رسیدن به آرمان‌های سیاسی و اقتصادی خود با خلاقیت‌های خاصی موجبات تفرقه و اختلاف بین مذاهب مختلف اسلامی را در جوامع اسلامی فراهم آوردند تا از این طریق بتوانند به مقاصد شوم وشیطانی خود برسند.

آل هاشم افزود: یکی از زمینه‌های درآمدزایی اقتصادی، بازار گرم اختلافات مذهبی در میان مذاهب اسلامی است و عناصری منفعت طلب با ایجاد آشوب و اختلاف بین مذاهب مختلف اسلامی سرمایه‌ها و فرصت‌های اقتصادی جوامع اسلامی را به نفع خود مصادره می‌کنند و با گرم شدن بازار اختلافات زمینه ظهور جنگ‌های خانمان سوز ودنباله دار فراهم می‌شود و بازاری برای فروش تسلیحات نظامی عناصر منفعت طلب ایجاد می‌شود.

وی تأکید کرد: در مواردی زمینه ایجاد اختلاف و درگیری بین مذاهب مختلف اسلامی انگیز‌ه‌های فاسد سیاسی از طرف عناصر بیگانه خارجی ویا بعضا عناصر داخلی متحجر می‌باشد است. مذاهب اسلامی نباید این مساله زیر بنایی را فراموش کنند که در کنار اختلافاتی که با هم دارند زبان مشترکی هم به نام گفتمان توحید دارند که می‌توانند به عنوان پرچم همه مذاهب اسلامی را زیر سیطره خود برای تحقق گفتمان اتحاد جمع کنند و هیچ مذهبی حق ندارد به زور اسلحه، اندیشه‌های مذهب خود را به مخاطبان مذاهب دیگر تحمیل کند.

آل هاشم تصریح کرد: کشور‌های اسلامی از ظرفیت قابل توجهی در منابع طبیعی برخوردار هستند و در طول تاریخ مورد استثمار کشور‌های بیگانه قرار گرفتند به طوری که کشور‌های خارجی با تسلط بر کشور‌های اسلامی منابع طبیعی آن‌ها را غارت کرده است ودر مقابل چیزی به غیر از جنگ‌های مذهبی واختلافات قومی در این کشور‌ها به ارمغان نگذاشته است. یکی از راه‌های تسلط سیاسی بر کشور‌های اسلامی، استفاده از ظرفیت مذاهب و اقوام مختلف اسلامی در این کشور‌ها است با تحریک مذاهب بر علیه یکدیگر فضایی را ایجاد می‌کنند که بتوانند با جلب نظر سازمان‌های بین المللی و برخی از ساده لوحان داخلی بساط حضور خود در کشور‌های اسلامی را پهن کنند و به نام مبارزه با تروریسم منابع داخلی کشور‌های اسلامی را غارت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: در مواردی که با مقاومت‌های داخلی روبرو می‌شوند برای تضعیف مقاومت گروه‌های سیاسی داخلی از ظرفیت معارف دینی استفاده می‌کنند و فرقه ضاله و باب میل خود را در کشور‌های اسلامی ایجاد می‌کنند تا پیاده نظام آن‌ها در کشور‌های اسلامی باشند؛ و بعد برای مبارزه با فرقه ضاله‌ای که به نام اسلام تاسیس کرده اند برای دفاع از مردم آن کشور در مقابل این گروه‌های خود ساخته با اخذ مجوز‌های بین المللی وارد عمل می‌شوند.

وی تأکید کرد: گفتمان توحید و سایر اشتراکات میان مذهبی می‌تواند در نقش زبان مشترک عاملی برای مقابله با درگیری‌ها و اختلاف درونی برای مقابله با اختلافات و درگیری‌هایی باشد که ریشه معرفت شناختی دارند لذا پیشنهاد می‌شود که مساله گفت‌وگوی بین مذاهب اسلامی در یک فضای کاملا علمی و منطقی برای رسیدن به زبان مشترک جهت مبارزه با دشمنان مشترک جامعه اسلامی جدی گرفته شود.

آل هاشم ادامه داد: مذاهب اسلامی می‌توانند از درگیری‌های میان مذهبی فرصتی برای تعالی فکری و مذهبی خود در نظر بگیرند و این تهدید را به فرصتی مبارک برای رسیدن به زبانی مشترک در جامعه اسلامی تبدیل کنند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی درباره درگیری‌هایی که ریشه معرفت شناختی ندارند و انگیزه‌های اقتصادی و سیاسی محرک این اختلافات هستند، گفت: از یک طرف باید نهاد‌های امنیتی به صورت جدی وارد شده و زمینه سازان چنین اختلافات را شناسایی کنند و از یک طرف باید بلوغ فکری وسیاسی افراد جامعه را نسبت به چنین اختلافاتی افزایش بدهیم تا به خاطر فقر فکری و یا فقر قدرت تحلیل سیاسی قربانی این برنامه‌های شیطانی نشویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
اعتقاد صرف به وجود خدایی مقتدر و دانا که همه جا حضور دارد نمیتواند شناخت درست از حقیقت هستی ایجاد کند و برعکس موجب بی اهمیت شدن دنیا و حقوق و جان انسانها میشود. با شواهد و اطلاعات درست و جامع و بدون دخالت نظر شخصی و ذهن قدرتمند در تفسیر و تحلیل داده ها میتوان به حقیقت هستی زنده و غیر زنده پی برد. فقط یک فرد نادان میتواند در مورد انسان قضاوت قطعی کند وقتی نداند بدن انسان بطور متوسط سه هزار میلیارد سلول مختلف دارد و هر سلول مانند یک کارخانه عظیم و پیچیده که در ابعاد صنعتی معادل وسعت یک شهر کوچک است و این سلولها با نظم و هماهنگی بسیار شگفت انگیز فعایت میکنند که حاصل ان احساس وجود و قدرت تفکر و دیدن و شنیدن و لذت و شادی و غم و کینه و محبت و شهوت و غیره است. اما اکثر افراد ناتوان در کسب اگاهی و یا تحلیل داده ها و یا هردو هستند که از حقیقت وجود خود و دیگران بیخبرند و این جهالتها ریشه تمام انحرافات و اختلافات و مشکلات زندگی جمعی میباشند.
آخرین اخبار