دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: هشتصدمین سالروز دیدار شمس و مولانا در آستانه ثبت در یونسکو است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در جلسه بررسی مسایل مربوط به برنامه‌های حوزه شمس تبریزی که با حضور مدیران این کمیسیون، مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، رئیس شورای اسلامی شهر، سرپرست شهرداری خوی و مدیران تولیت شمس تبریزی در کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد گفت: مراحل ثبت اولیه این رویداد مهم در جلسات و کمیته‌های تخصصی و کارشناسی به خوبی انجام شده و پرونده آن  تا ۲ ماه آینده در یونسکو بررسی خواهد شد که خوشبختانه نقش شهرستان خوی در این رویداد به خوبی تبیین شده است.

ایوبی برندسازی فرهنگی را دانشی مهم عنوان کرد و گفت: برای برند شدن در جهان کنونی، باید تمایز‌ها و تفاوت‌ها به خوبی شناخته شود و نقاط قوت در شهر‌ها تقویت شود  در این صورت است که هیچ رقیبی برای این شهر پیدا نمی‌شود.

او افزود: با اقدامات مناسب و برجسته مردم و مسئولان در شهرستان خوی شمس تبریزی به عنوان برند خوی مطرح و معرفی شده است که نقطه وفاق همه است که در صورت بهره برداری مناسب  گردشگری ایران را رونق می دهد. 

دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزاری همایش‌های بین المللی و جشنواره‌های ملی شمس و مولانا را در شهرستان خوی از برجسته‌ترین اتفاقات در برندسازی شمس تبریزی عنوان کرد و گفت: خبر تصویب ادامه عملیات ساخت آرامگاه شمس تبریزی در خوی توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی از بهترین اتفاقات در مورد این پروسه است که امید می‌رود مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان برنامه و بودجه نیز مراحل قانونی آن را به سهل‌ترین روش ممکن انجام و پروژه را تحویل شهرداری نمایند.

ایوبی گفت: باید از ظرفیت مالی و معنوی علاقه‌مندان و عاشقان داخل و خارج از کشور نیز برای احداث و ساماندهی آرامگاه شمس تبریزی استفاده کرد و در این راستا کمیته کسب و کار یونسکو نیز می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا نماید.

علیرضا دلخوش، مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در این جلسه گفت: دولت سیزدهم تقویت روابط با همسایگان را به عنوان کلیدواژه در دستور کار دارد و آرامگاه شمس تبریزی در خوی و پرداختن به برنامه‌های فرهنگی و علمی در این حوزه می‌تواند در تقویت روابط با سایر کشور‌ها نقش کلیدی داشته باشد.

او گفت: صیانت از مشاهیر و مفاخر و برخورد فعالانه با این موضوع در دستور وزارت امور خارجه نیز هست و جدی انگاشتن برنامه‌های شمس تبریزی در کنار سایر نهاد‌های ملی و بین المللی و مسئولان شهری و استانی در شهر خوی و تبریز به عنوان بارگاه و زادگاه شمس تبریزی از مهم‌ترین کار‌های ما در دیپلماسی وزارت امور خارجه است.

مدیرکل دپیلماسی عمومی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود شمس تبریزی و برنامه‌های فرهنگی و هنری این موضوع را مصداق قدرت نرم کشور مان دانست و افزود: یونسکو و کمیسیون ملی آن در ایران رسالت جهانی در بحث شمس تبریزی دارند که امید می‌رود سایر نهاد‌های مسئول در کنار کمیسیون ملی یونسکو بتوانند وظیفه خود را در قبال صیانت از این چهره فرهنگی و عرفانی به خوبی انجام دهند.

سجاد چهره آرا رییس شورای اسلامی خوی نیز در این نشست گفت: پیشنهاد شهرداری و شورای اسلامی به مسئولان استان و کشور به خصوص میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تکمیل پروژه احداث آرامگاه شمس تبریزی بر اساس ضوابط وزارتی در ۳۶ ماه و حق بهره برداری از آن به طول ۴۰ سال است که در صورت انجام مراحل قانونی و موافقت مراجع مربوطه از سال ۱۴۰۱ با پیش بینی در بودجه، عملیات آن انجام خواهد شد.

او افزود: برای جهانی سازی شمس تبریزی، باید حمایت از فعالیت‌های این حوزه به خصوص تکمیل آرامگاه شمس تبریزی در خوی، علاوه بر شورای اسلامی شهر و شهرداری، در سرلوحه کار مسئولان استانی و کشوری نیز قرار گیرد تا بتوان، از مزیت‌های اقتصادی و گردشگری آن نیز بهره‌مند شد.

انتها پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.