خلبانان نیروی هوایی ارتش نقش مهمی در حفظ و حراست از خلیج همیشگی فارس در دفاع مقدس ایفا کردند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.

نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.

اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانی‌های آنان نبود شاید بسیاری از عملیات‌های دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمی‌رسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصه‌های خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیرو‌های پیشگام در نیرو‌های مسلح به شمار می‌رود.

این نیرو از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی و بعد‌ها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، چون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیات‌های بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیات‌ها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند.

روایتی از یک شاهین که آسمان خلیج فارس زیر بال‌هایش بود

خلبانان جنگنده‌های اف‌۴ و اف‌۵ نیز از شجاع‌ترین و بهترین خلبانان ایران هستند؛ خلبانانی از جمله شهید فریدون ذوالفقاری، شهید علیرضا یاسینی، شهید حسین خلعتبری، فرج‌الله براتپور، شهید مصطفی اردستانی و هوشنگ آغاسی بیگ. اف ۵‌ها و اف۴‌های ایرانی نیز ستون‌های زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونه‌ای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول دست پیداکند. باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق تحت از حدود دو میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

روایتی از یک شاهین که آسمان خلیج فارس زیر بال‌هایش بود

نبرد‌های هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. اف۱۴‌های ایران در دست خلبانان بزرگی، چون یدالله خلیلی، اسدالله عادلی، حسین خلیلی، جلیل زندی، فضل‌اله جاویدنیا و ده‌ها مرد بزرگ دیگر نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه حدود ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند اف۱۴ ایران را ساقط کند.

روایتی از یک شاهین که آسمان خلیج فارس زیر بال‌هایش بود

نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس به طور کلی چهار وظیفه اصلی را انجام می‌داد که عبارتند از؛ شناسایی هوایی، ترابری هوایی تاکتیکی، انهدام زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی رژیم بعث عراق و دفاع از تاسیسات زیربنایی کشور. در این بین، اما یکی از مهم‌ترین وظایف این نیرو در دفاع مقدس انهدام و نابودی مقر‌های دشمن بعثی بود. یعنی همان نقاطی که باید منهدم می‌شدند تا در موج حملات دشمن بعثی علیه کشورمان وقفه ایجاد شود. در این میان نقش جنگنده‌های فانتوم و خلبانان آن در اجرای این وظیفه بسیار مهمی و حیاتی بود.

روایتی از یک شاهین که آسمان خلیج فارس زیر بال‌هایش بود

روایتی از یک شاهین که آسمان خلیج فارس زیر بال‌هایش بود

امیر سرلشکر خلبان شهید محمدرضا آذرفر یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش است که دوم دی ماه سال ۱۳۳۲ در شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی چشم به جهان گشود. همچون بیشتر همشهری هایش دوره‌های تحصیلی ابتدایی تا دیپلم را در زادگاهش طی کرد و با موفقیت دیپلم خود را دریافت کرد. محمدرضا به پرواز علاقه بسیاری داشت  و همیشه بدنبال این بود که بتواند خلبان شود. اما زندگی قرار بود تقدیر دلخواهش را برای او رقم بزند و او را به آرزویش برساند.

این آرزو در سال ۱۳۵۲ به حقیقت تبدیل شد و او در این سال توانست با قبولی در آزمون ورودی دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش در این نیرو استخدام شود. نیروی هوایی ارتش که از چند سال قبل یعنی اواخر دهه ۴۰ شمسی توانسته بود هواپیما‌های جدید جنگنده را خریداری کند در آن سال‌ها بدنبال این بود تا تعدادی خلبانان بسیاری در این نیرو جذب شود. محمدرضا یکی از همین جوانان با انگیزه بود که دوست داشتند تا خلبان شوند.


بیشتر بخوانید


او دوره‌های مقدماتی نظامی، آموزش زبان انگلیسی و  پرواز‌های مقدماتی با هواپیما‌های سبک را در ایران طی کرد و برای گذراندن دوره‌های پیشرفته به آمریکا اعزام شد. با پایان یافتن دوره تکمیلی زبان تخصصی و پیشرفته و پرواز با هواپیما‌های آموزشی T- ۴۱ و جت T-۳۷ و  T-۳۸ موفق به دریافت نشان خلبانی شده و به کشورمان بازگشت تا از این آب وخاک پاسداری کند. با دستور ستاد نیروی هوایی ارتش به جمع خلبانان هواپیمای F-۴ در پایگاه ششم شکاری محلق شد.

روایتی از یک شاهین که آسمان خلیج فارس زیر بال‌هایش بود

سایه اشباح ایرانی بر سر کرکس‌های بعثی

با آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، ارتش بعثی عراق با بروزترین تجهیزات و حمایت‌های شرق و غرب به کشورمان حمله کرده و سعی داشت تا بخش‌های مهمی از ایران اسلامی را جداکند. اما سربازان این آب و خاک نگذاشتند تا ذره‌ای از خاک کشورمان به کفش‌های بعثی‌ها بچسبد. یکی از ماموریت‌های نیروی هوایی ارتش در طول دفاع مقدس حفاظت از امنیت خلیج فارس و تامین امنیت کاروان‌های تجاری کشورمان بود که بسیاری از مایحتاج مورد نیاز مردم را تامین می‌کردند.  

خلبان آذرفر یکی از همین خلبانان بود که از ابتدای جنگ پرواز‌های بسیاری در حفاظت و حراست از کشورمان انجام داد و در سال‌های میانی دهه ۶۰ شمسی وارد خلیج فارس شد تا این ماموریت را نیز همچون ماموریت‌های قبلی با موفقیت انجام دهد. او پس از چندین پرواز و عملیات برون مرزی و گشت هوایی سرانجام در بیست و یکمین روز از خردادماه سال ۱۳۶۴ در یک عملیات گشت هوایی بر فراز منطقه خلیج فارس و درگیری با هواپیما‌های دشمن به درجه رفیع شهادت نائل شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۰۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۰
خلبانا و زیردریایی ها اسطوره های جنگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
ضمن احترام به همه خلبانان عزیزمون واقعیت اینه جنگنده های ما فقط به درد موزه میخورن و در جنگ واقعی کارآیی خاصی ندارن.باید بابت همه خدمتی که به چین و روسیه کردیم با صدای بلند ازشون درخواست هواپیماهای جنگی بکنیم چون هر دوشون از نظر دانش ساخت جنگنده جزء بهترینها در دنیا هستند.روابط استراتژیکی که مسئولین ما هی ازش دم میزنن که با این دو کشور داریم کجا قراره خودشو نشون بده.کشور به شدت به جنگنده جدید نیاز داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
فرزند دلاور مهاباد و تمامی غیور مردان این آب و خاک افتخار ما هستند
دشمنان کور دل ایران ناظر باشند که تمامی فرزندان از اقوام مختلف برای وطن خود جانفشانی می کنند
زنده باد به مادرانی که چنین فرزندان گران قیمتی تقدیم این آب خاک نمودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
دوستان عزیز که اقتدار هوایی را با فانتوم میدانید ایا میدانید دیگر نسل جنگ هوایی برچیده شده است؟ ایا میدانید از جنگنده ها فقط میتوان درشناسایی وگشت هوایی ومرزی فقط استفاده کرد؟ شما یک نیم نگاهی به قضیه جنگ امریکا وعراق بیندازید کشورعراق نیروی هوایی با ناوگان شکاری قوی هم داشت ولی وقتی امریکا به عراق حمله کرد یک فروند ان نتوانست ازاشیانه خود حتی استارت بزند چه برسد به پرواز دادن جنگنده چون امریکا همه رادار هوایی عراق را کور کرده است وعملا توان پرواز نداشتند الان زمان زمان موشک وادوات نظامی لیزری هست شماها هواپیمای امریکایی که درناوگان هوایی ماهست دارید نمایش میدهید ودم ازاقتدار میزنید؟ همه این اقتدار وقدرت نظامی شماها زمانی مشخ میشود که عملا باامریکا جنگ همه جانبه راتجربه کنیم اگر انموقع توانستید انشالله که میتوانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
اقا یه کلیپی دیدم از رفتار بد نیروی انتظامی که داره یک نفر رو دستگیرمیکنه چندین نفر مامور برای یک نفر و وقتی با اعتراض مردم روبه رو میشه شروع میکنه به تیر هوایی زدن مثل ادم ربایی چرا رفتار میکنید چرا خشونت میکنید این اقتدار نیست بی ادبیه.... و مامور مردم رو تهدید میکنه که دخالت نکنند چرا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۴۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
خدارحمتشون کند
Iran (Islamic Republic of)
mohammad fakhri
۰۹:۴۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
کار هممون تمومه!نه سلامتی بدن نه تکنولوژی نه اینکه خدا ما را کمک کنه!با خوشبختی خداحافظی باید بکنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
فقط ٥تا اف١٤ زدن بقيه اشون چى اف٥ها و اف٤ها اين همه خلبان شهيد از كجا ميارين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
آقا جنگنده های جدید بخرید. با فانتوم نمیشه جلوی f22 وایساد
الکی هم نگید ما فلان کردیم بسار کردیم، این حرفاتون شاید عوام رو گول بزنه ولی متخصصان صنعت هوایی رو نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
احسنت داره بخدا مهندسین نظامی ما هر روز بهتر از دیروز.ولی متاسفانه در صنعت ماشین سازی فقط باد هستند گران کنند. از طرحی نوین بودن هیچ بوی نببردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
در شجاعت و دلاوری تیز پروازان عزیزمون تردید نداریم اما مسئله مهم دیگه خود جنگنده هست . اف 4 و اف 5 و اف 14 دیگه قادر به پوشش هوایی نیستن و ما در این زمینه تقریبا از همه کشورها عقب هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
واقعادمشون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
درود بر ارتش سرافزار جمهوری اسلامی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
نمیدونم چرا احساس میکنم 50درصد موفقیت ما در پیروزی جنگ عراق مدیون امریکا هستیم تمام خلبانامون تکاورامون تو امریکا اموزش دیده بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
طبیعیه که اینجوری باشه. ارتش آمریکا قدرتمند ترین و برترین و بروز ترین سلاح های موجود در جهان رو داره، طبیعیه هرکی توش آموزش‌ ببینه بهترین باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
جنگ با عراق را مدیون دانش آموزانی هستیم که در زمان طاغوت در گهواره بودن.سربازان افغان را هم آمریکا آموزش داده بود اما در مقابل یک گروهک تروریستی حتی ۱ روز هم توان مقابله نداشت.آمریکا اگه بیل زن بود از افغانستان فرار نمیکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
داعش را هم آمریکایی ها آموزش میدادن.اما در مقابل آموزش دیده های مکتب اهل بیت توان ایستادگی نداشتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
حاج قاسم هم در آمریکا آموزش دیده بود؟وقاحت هم حدی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
مگه ارتش افغانستان را هم آمریکایی ها آموزش نداده بودن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
ویتنامی ها در کجا آموزش دیده بودن که ارتش پوشالی آمریکا را خوار و خفیف کردن؟ حتی در مقابل ژاپنی ها هم عرضه مقاومت نداشت ناجوانمردانه از بمب اتمی استفاده کرد.اونایی که آمریکا را ابرقدرت میبینن یا خیلی بیعرضه هستن یا خیلی ترسو یا خیلی منافق و وطن فروش
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۷:۳۲ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
سلام ،

خیر .
آخرین اخبار