خسارات ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان برآورد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بیشترین میزان خسارت با میزان یک هزار و ۲ میلیارد تومان مربوط به بخش باغات و مابقی مربوط به بخش زراعت، دامی و عشایری می‌شود.

او افزود: میزان محصولات زراعی در استان در سال زراعی جاری نسبت به سال‌های گذشته با توجه به خشکسالی ۳۲ درصد، باغات ۲۶ درصد و بخش دام ۲۵ درصد کاهش یافته است.

قوسی با اشاره به برنامه‌های دولت برای جبران خسارات خشکسالی در بخش کشاورزی، گفت: قرار دادن تسهیلات قرض‌الحسنه به استان‌های متأثر از این بحران که برای این بحث هنوز بانک مربوطه و سهمیه استان مشخص نشده که امیدواریم هر چه سریع‌تر این برنامه اجرایی تا بخشی از خسارات کشاورزان جبران شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یکی دیگر از برنامه‌های مصوب دولت برای جبران خسارات خشکسالی را دادن امهال برای کسانی بوده که سر رسید تسهیلات آن‌ها شده که به مدت سه سال امهال می‌شود، افزود: براساس این طرح افرادی که سررسید تسهیلاتشان در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ رسیده باشد سود، کارمزد و جرایم تسهیلاتشان بخشیده می‌شود.

او با بیان اینکه در ارتباط با تأمین آب کشاورزی اضطراری پروژه‌هایی به سازمان جهاد کشاورزی استان ابلاغ شد، افزود: لایروبی قنوات، تجهیز شبکه‌های آبیاری، بند‌های انحرافی و بازسازی کانال‌های عمومی از جمله این پروژه‌ها بوده که قرار است از طریق استانداری استان تأمین اعتبار شود.

قوسی با بیان اینکه در کل کشور ۹۰ درصد آب مصرفی مربوط به بخش کشاورزی و تنها ۱۰ درصد مربوط به سایر بخش‌ها است، گفت: برای برنامه بلند مدت تأمیت آب استان از طریق انتقال آب از دریای عمان و یا خلیج فارس از سازمان جهاد کشاورزی نظرخواهی شده، ولی پیگیری این موضوع مربوط به کارگروه آب استان می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.