خانه قدیمی معروف به خانه شیری در همدان که چند روز پیش از قسمت سقف دچار آسیب شده بود به طور کامل تخریب شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،دیوارهای طویل آن از تداوم تاریخی این سامان حکایت می کند و نقش‌بندی و جنس خشت و کاهگل آن اصالت تاریخی همدان را بیانگر است و طاق و کاشی های آن یادآور معماری دوره های مختلف ساسانی تا صفویه و قجر این بوم و بر است.

خانه قدیمی معروف به خانه شیری در همدان که چند روز پیش از قسمت سقف دچار آسیب شده بود به طور کامل تخریب شد.

این خانه قدیمی در خیابان جهان نما نرسیده به مرکز خرید میلاد قرار دارد.

خانم موسوی  با اشاره به اینکه این خانه قدیمی در همدان  است در نوبت ثبت ملی قرار داشت که  مالک بدون هماهنگی و دریافت های مجوز قانونی این بنا را تخریب کرده است.

او افزود:  هفته گذشته قسمتی دچار آسیب دیدگی شده بود و همکاران حفاظت میراث فرهنگی وارد عمل شدند و به مالک اخطارلازم درخصوص محافظت از بنا داده شد .

معاون میراث فرهنگی ،گردشگری  و صنایع دستی استان همدان افزود: کارانجام شده برخلاف ضوابط میراث فرهنگی بود و متاسفانه مالک علا رغم اخطار و باتوجه به اینکه از ارزش بنااطلاع داشت اقدام به تخریب این بنای تاریخی کرده است .

موسوی اضافه کرد: به محض اطلاع از این تخریب موضوع به پلیس 110 اطلاع داده شد و از نظر حقوقی صورت جلسه شده و از طریق میراث شکایت از مالک صورت می گیرد . 

مسعود دهبانی صابر مدیر شهرداری منطقه یک هم گفت: شهرداری هیچ گونه مجوزی برای تخریب این بنا صادر نکرده است وبه میراث فرهنگی اطلاع دادیم که مالک درخواست تخریب داشته است و میراث هم فعلا پاسخی نداده است  اما مالک خودسرانه  اقدام به تخریب بنا کرده است.

او افزود: اگر بنایی دارای بافت تاریخی و باارزش باشد شهرداری مجوز صادر نخواهد کرد و صدور مجوزها بر عهده سازمان میراث فرهنگی است .

خانه های شهبازی، کاظمی، حیدری، باغ نظری، صابریون، صمدیان، عمارت سوخته، احمدی و شرفی از مهمترین بناهای دوره قاجاریه در استان همدان است و متاسفانه در آخر خانه شیری همدان مربو به دوره پهلوی اول است و در  آستانه ثبت ملی شدن بود در چند روز گذشته در بی توجهی مسئولان تخریب شد.

معماری، تزیینات، قدمت تاریخی و موقعیت هریک از خانه های قدیمی همدان فرصتی مناسب برای جذب و تقویت صنعت گردشگری است.

 

انتهای پیام/غ



 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.