شانه ساز گزارشی از اقدامات سازمان غذا و دارو در حوزه مواد اولیه دارو ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز، سرپرست سازمان غذا و دارو در جشنواره بین المللی فارمکس خاورمیانه در مورد اقدامات سازمان غذا و دارو اظهار کرد: باید توجه داشت صنعت ماده اولیه در حوزه تولید دارو بسیار حائز اهمیت است و به حق صنعت راهبردی و استراتژیک است.

او ادامه داد: تلاش ما بر این بوده در شرایطی که به دلیل مشکلات ارزی دچار کمبود دارو می شدیم ، از راهکار جایگزین واردات مواد اولیه به جای داروی نهایی استفاده کنیم .

شانه ساز در مورد سیاست‌های حمایتی از تولید داخلی گفت: ما در گام اول ممنوعیت واردات برخی مواد موثره دارویی که امکان تامین آنها با کیفیت و قیمت مناسب توسط تولیدکنندگان داخلی وجود دارد را اعلام کردیم. همچنین مواد مورد درخواست جهت ورود به لیست ممنوعیت واردات توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی از سندیکای مواد اولیه دارویی را اعلام کردیم. تعرفه واردات بر مواد موثره دارای تولید داخل جهت تشویق شرکت‌های داروسازی به خرید از شرکت های تولیدکننده داخلی مواد اولیه دارویی اعمال کردیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سیاست‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان مانند برگزاری جلسات تخصصی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین ستاد توسعه زیست فناوری و صندوق‌های مواد اولیه دارویی جهت حمایت از تولید مواد موثره دارویی را در دستور کار داشتیم.

شانه‌ساز در مورد سیاست‌های حمایت ارزی گفت: ما اولویت بخشی را به تخصیص ارز مواد مورد نیاز در تولید مواد موثره دارویی در کمیته ارز سازمان غذا و دارو اختصاص دادیم. حمایت ارزی از تولیدکنندگان مواد اولیه دارو و ارسال لیست هشدار مواد حد واسط دارویی که نیاز به پیگیری از بانک مرکزی دارد را در دستور کار قرار دادیم. همچنین اطلاعات بازخوانی مواد اولیه دارویی هر دو ماه به منظور برنامه ریزی دقیق جهت تولید و واردات مواد اولیه دارویی و تخصیص ارز را جمع‌آوری کردیم.

او در مورد پشتیبانی و مانع زدایی در مسیر تولید دارو گفت: سعی کردیم با برگزاری نشست های مشترک تخصصی با سندیکای مواد اولیه دارویی در ارتباط با مسائل صنفی و مشکلات صنعت مواد اولیه دارویی جهت مانع زدایی و تسریع فرایند های جاری سازمان غذا و دارو اقدام کنیم .

رئیس اداره غذا و دارو در مورد پایش مستمر با همکاری سندیکا گفت: در گام اول وضعیت تامین کیفیت و قیمت شرکت های تولیدکننده مواد اولیه دارویی از سندیکای مواد اولیه دارویی را استعلام کردیم و در گام دوم با تعامل گسترده در راستای گسترش ظرفیت تولید شرکت های تولید کننده مواد اولیه دارویی در مسیر این پایش مستمر، اقدامات موثری انجام دادیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: غذا و دارو ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.