رئیس گروه مطالعات دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: دستورالعمل‌های بیابان‌زدایی برای مقابله با فرسایش بادی و مهار کانون‌های بحرانی در بیابان به روز رسانی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،علی حاج بیگلو رئیس گروه مطالعات دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست هماهنگی و برنامه ریزی رقومی سازی مطالعات و پروژه‌های بیابان استان سمنان در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: دفتر امور بیابان در سال گذشته بر اساس آخرین یافته‌ها و دستاورد‌های علمی در زمینه اجرای اقدامات بیابانزدایی به ویژه فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در منطقه کوبوچی چین، اقدام به بهنگام سازی و ضابطه‌مندکردن دستورالعمل‌های فنی و اجرایی بخش بیابان کرده است که این دستورالعمل‌ها شامل بادشکن زنده و غیرزنده، نهال‌کاری و مراقبت و آبیاری، مدیریت بهره‌وری جنگل‌های دست‌کاشت مناطق بیابانی، مدیریت رواناب، مالچ‌پاشی، حفاظت و قرق، تله رسوبگیر و بذرپاشی و بذرکاری است.

او افزود: این دستورالعمل‌ها باید به طور ساده و کاربردی تهیه شود که بخشی از نیاز‌های فنی و اجرایی نیرو‌های دست اندر کار بیابانزدایی و کنترل فرسایش بادی کشور را تامین کند.

او  بیان کرد: پدیده چالشی بیابانزایی و کنترل فرسایش بادی در مناطق بیابانی کشور مختص مناطق خشک و نیمه خشک است و با سیاست گذاری و برنامه ریزی مدیریت می‌شود.

رئیس گروه مطالعات دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: شاخص‌های فنی و اجرایی به روز و کارآمد، اجرای طرح‌ها را در کمترین زمان ممکن سرعت می‌بخشد و لازم است در دسترس کارشناسان و دست اندرکاران بخش بیابانزدایی و کنترل فرسایش بادی کشور قرار گیرد.

حاج بیگلو ابراز داشت: با توجه به قدیمی بودن دستورالعمل‌های تهیه شده و ضرورت بهنگام سازی علوم و روش‌های اجرایی پروژه‌های مورد نظر و همچنین رویکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در اجرای پروژه‌های مشارکتی، به روز رسانی دستورالعمل‌های فنی اجتناب ناپذیر است.

طرح بادشکن غیرزنده جوب دامغان توسط مشاور مستندسازی می‌شود

علی ترابی سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز در این نشست ابراز داشت: با توجه به اهمیت مستندسازی اقدامات صورت گرفته از ابتدا تا کنون و قدیمی بودن طرح بادشکن غیرزنده در جنوب شهرستان دامغان به میزان ۲۰۰ کیلومتر که در دهه ۶۰ اجرا شد، و با توجه به نبود نقشه‌های عددی، مقرر شد طرح‌های بادشکن غیرزنده طی بازدید مشترک توسط مشاور طرح نقشه برداری مستندسازی شود.

علی ترابی گفت: با توجه به اینکه برخی از تخصیص‌های اراضی در طرح‌های بیابانزدایی، مدیریت مناطق بیابانی، طرح‌های اجرایی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی دفتر امور بیابان و طرح‌های اجرایی مدیریت جنگل‌های دست کاشت صورت گرفته است و محدوده‌های مورد نظر از طرح‌های مربوط جدا شده است، مقرر شد نقشه تخصیص اراضی در محدوده مطالعات و طرح‌های اجرایی به مشاور تحویل شود.

او با اشاره به اینکه مدیریت چرا و قرق در شرح خدمات این طرح نیست افزود: مقرر شد طرح‌هایی با عنوان مدیریت چرا و قرق از نقشه موجود حذف شود.

سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با توجه به اینکه برخی از طرح‌های بیابانزدایی به صورت مشارکتی با سایر نهاد‌های دولتی مانند اداره حفاظت محیط زیست و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) اجرا شده است، مقرر شد محدوده اجرای طرح مشارکتی در مدل فیزیکی بیابان افزوده شود.

حدود ۵۵ درصد از وسعت استان سمنان را نواحی بیابانی و نیمه بیابانی تشکیل می‌دهد و بیابانزایی پدیده‌ای است که سال‌های اخیر باعث پیشرفت مناطق بیابانی شده است و منابع طبیعی و آبخیزداری در قالب طرح‌های بیابانزدایی به مقابله با این پدیده می‌پردازد.

انتهای پیام / ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.