عده ای آگاهانه با ترفندی خاص به دنبال بی رونق کردن معاملات برنج در بورس کالای کشاورزی هستند.

 سید اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با بیان اینکه برنج طارم از شهریور ماه امسال وارد بورس کالای کشاورزی شده بود گفت: این اقدام برای شفاف سازی قیمت و حذف دلالان از بازار سنتی برنج انجام شده بود تا کشاورز، مصرف کننده و تجار بتوانند به صورت مستقیم برنج مورد نیاز خود را از بورس کالای کشاورزی تهیه کنند.

او افزود: برنج طارم با نماد ۱۰۴پ ۰۱ در تالار بورس کالاهای کشاورزی ثبت شده است و فروشندگان و خریداران از هر گوشه کشور که بخواهند می توانند با ورود به این تالار برنج های مورد نیاز خود را تامین کنند و هیچ مشکلی نیز در سازوکار اجرایی آن وجود ندارد.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با بیان اینکه وضعیت معاملات برنج در بورس کالای کشاورزی خوب است و روزانه ۴ تا ۵ تن برنج معامله می‌شود، ادامه داد: این مرکز به شکل طبیعی مشغول فعالیت است و کشاورزان می‌توانند نمونه برنج طارم خود را به این مرکز تحویل دهند تا پس از بررسی کیفیت و قیمت گذاری، در بورس کالای کشاورزی عرضه شود.

یزدان پناه افزود: ورود برنج به بورس سبب ایجاد ثبات در قیمت ها شد و دلالان نمی توانند برنج ها را ارزان بخرند و گران بفروشند چون  کشاورز و تجار با ورود به تالار بورس کشاورزی از قیمت روز برنج می تواند مطلع شوند و دلالان نمی توانند همانند گذشته به دلیل ناآگاهی برخی شالیکاران، روی بازار موج سواری کنند.


بیشتر بخوانید 

او با بیان اینکه ورود برنج به بورس کالای کشاورزی پیش نیاز ورود به بازارهای مدرن است، ابراز امیدواری کرد با فرهنگ سازی بیشتر بورس برنج نیز در آینده رونق بیشتری بگیرد.

فریبی بزرگ با واژه های کوچک

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران گفت: مخالفان شفاف شدن قیمت برنج همزمان با ورود این محصول به بورس کالای کشاورزی فشارهای خود را برای توقف فعالیت ها و تضعیف بورس کالا آغاز کردند.

او افزود: این افراد با شبهه افکنی در فضای رسانه ای، بورس برنج را به بورس سهام مرتبط کردند تا از ترسی که مردم به دلیل از دست دادن سرمایه های خود در بورس سهام داشتند بهره برداری کنند.

یزدان پناه گفت: آنها حتی فشارهایی نیز به بورس کالا و برخی افراد ذی نفوذ آوردند تا در روند فعالیت هایی که سبب تقویت حضور برنج در بورس کالای کشاورزی می شد نیز اختلال ایجاد شود.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با بیان اینکه این مخالفان همچنان دارند در فضای رسانه ای شبهه افکنی می کنند، گفت: بورس کالای کشاورزی با بورس سهام دو مقوله متفاوت هستند گره زدن این دو با یکدیگر ترفندی از طرف مخالفان شفاف سازی قیمت ها است.

او افزود: مخالفان ورود برنج به بورس کالای کشاورزی با فشارهای رسانه ای حتی در بخش هایی موفق شدند جلوی کار حداکثری و اثربخشی را بگیرند.

یزدان پناه با بیان اینکه برخی از مردم و کشاورزان از سازوکار و تفاوت های بورس کالا با بورس سهام آشنا نیستند، ادامه داد: سودجویان از همین ناآگاهی می خواهند استفاده کنند و بورس کالای کشاورزی را نیز از رونق بیندازند.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شیوه فعالیت در بورس کالای کشاورزی شفاف است چونکه قیمت محصولات بر اساس قیمت روز بازار در تابلوی بورس اعلام می شود و خریداران و فروشندگان با مشاهده این قیمت ها می توانند کالای خود را بخرند یا بفروشند و اگر قیمت را مناسب ندیدند از خرید و فروش خودداری کنند.

او افزود: کشف قیمت محصولات در بورس کالاهای کشاورزی هیچ نیازی به تحلیل و تفسیر ندارد بلکه قیمت ها متناسب با عرضه و تقاضا در بازار مشخص می شود این در حالی است که در بورس سهام دستیابی به قیمت واقعی هر سهم یا خرید و فروش آن نیاز به ذهنی تحلیگر و آشنایی با مفاهیم اقتصاد داخلی و خارجی دارد.

یزدان پناه گفت: تشخیص قیمت واقعی محصولات در بورس کشاورزی بسیار آسان است چونکه مردم عادی نیز با مراجعه به بازارهای سنتی می توانند از قیمت محصولات آگاهی یابند اما در بورس سهام تشخیص قیمت واقعی هر سهم به راحتی امکان پذیر نیست و سودجویان می توانند از ناآگاهی مردم و تلاطم در بازار سوءاستفاده کنند.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران گفت: هدف افرادی که با گره زدن بورس کالا با بورس سهام می خواستند بازار برنج را از رونق بیندازند دلسرد کردن ما و کشاورزان و تجار بود که باید به آنها گفت این هدف هیچگاه محقق نمی شود و این مرکز با قدرت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام / ک


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.