منابع مردمی در ولایت غزنی می‌گویند که کوچی‌ها به «حمایت» از مسئولان محلی گروه طالبان به‌خاطر کشته‌شدن یک فرد مسلحشان در ولسوالی ناور این ولایت، از ساکنان محل ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار کلدار خون‌بها طلب کرده‌اند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،ساکنین روستای «قوریه» ولسوالی ناور گفتند که کوچی ها به اهالی این روستا مهلت داده اند تا روز جمعه (۳۰ میزان) ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار کلدار خون‌بهای فرد کشته شده از نیروهای آن ها را بپردازند. این مبلغ در افغانی، بیش از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار می‌شود.

به گفته‌ی آنان، ساکنان این روستا مؤظف شده‌اند تا این مبلغ را در ازای ادعای کشته‌شدن یک کوچی در منطقه‌شان پرداخت کنند. کوچی‌ها مدعی شده‌اند که این فرد در سال ۱۳۸۳ خورشیدی در درگیری با نظامیان حکومت پیشین در قوریه کشته شده است.

همچنین کوچی‌ها ادعا کرده‌اند که ۲۰ میل اسلحه‌شان در آن هنگام هم در این روستا مفقود شده است. به گفته‌ ساکنان قوریه، مسئولان محلی طالبان در ناور، شماری از افراد را تحت نام «مصلحین» مؤظف به بررسی این موضوع کرده بودند و آنان فیصله کرده‌اند تا مردم محل این مبلغ را به عنوان خون‌بها به کوچی‌ها پرداخت کنند.

به گفته‌ی آنان، طالبان به اهالی روستای قوریه خاطرنشان کرده‌اند که بعد از ختم مهلت تعیین‌شده (۳۰ میزان)، ابتدا ۲۰ میل اسلحه و سپس مبلغ فیصله‌شده را از مردم گرفته و به کوچی‌ها می‌دهند.

همزمان شماری از ساکنان منطقه‌ی «گرماو» ولسوالی ناور گفتند که طالبان از آنان خواسته اند تا به این گروه حدود ۳۰ میل اسلحه بدهند. یک ساکن این منطقه گفت که طالبان آنان را تهدید کرده‌اند که تا چند روز دیگر این تعداد سلاح را باید «پیدا» و «تحویل» دهند.

او افزود که طالبان تأکید کرده‌اند که اگر ۳۰ میل اسلحه را پرداخت نکنند، آنان را مجازات می‌کنند.

ادعای طلب خون‌بها در حالی توسط طالبان در ناور غزنی مطرح می‌شود که روز گذشته منابع مردمی در ولایت غور تأیید کردند که گروه طالبان به‌خاطر کشته‌شدن دو نیرویشان در شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت از ساکنان محل حدود یک‌ونیم میلیون افغانی خون‌بها طلب کرده اند. 

به گفته‌ی آنان، این افراد طالبان قبل از سقوط غور به‌دست این گروه، در روستاهای «قند سنگ» و «شورک» شهر فیروزکوه کشته شده بودند. طالبان تاکنون ۵۰۹ هزار افغانی از ساکنان این روستا خون‌بها گرفته‌اند.

همچنین این گروه دو روز به ساکنان این روستاها فرصت داده‌اند که مابقی پول تعیین‌شده را هم پرداخت کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، غزنی ، خون بها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار