گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به شیوه «نوگزینی» درباره معادل واژه «پارکور» توضیح داده است.

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، صفحه گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت روز «تربیت‌بدنی» در تازه‌ترین مطلب «واژه‌شناسی» خود به «پارکور» پرداخته و آورده است: «واژه کهن «پاژن» برای نامیدن نوعی بز کوهی به کار رفته است که گذرگاه‌های کوهستانی را به چابکی طی می‌کند. گروه واژه‌گزینی ورزش، با گسترش معنایی از نوع استعاری، این واژه قدیمی و کم‌بسامد را به عنوان معادل واژه parkour انتخاب کرده است.

این شیوه واژه‌گزینی از لحاظ علمی «نوگزینی» نامیده می‌شود. منظور از نوگزینی گسترش معنایی آگاهانه واژه‌ای موجود و افزودن معنا و کاربردی جدید به آن است.

دلیل استفاده استعاره‌وار از واژه «پاژن» در معادل‌گزینی برای ورزش «پارکور»، شباهت حرکات متنوع و سریع به‌کاررفته در این ورزش با جهش‌ها و پرش‌های سریع بز کوهی یا پاژن است.»

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مممم
۰۰:۳۸ ۲۶ مهر ۱۴۰۲
استفاده از پاژن به جای پارکور همه رو یاد چیپ صحراهای ایرانی میندازه . فکر می کنم به جای پارکور می بایست از کلمه (دمبلی قوچک) استفاده کنند این جوری به ذهن نزدیکتره‌
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۴۱ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
خیلی مسخره هست، وقتی دلیلی میارن که خود دلیل مشکل داره.
شما یه سرچ تو اینترنت بزنید ببینید معنی پارکور چیه و به چه دلیل به وجود اومده ، همین مشخص میکنه این نام گذاری برای پارکور اشتباهه.
مثل خیلی نام گذاری های دیگه، فکر کن یه نفری یه وسیله اختراع میکنه و یه اسمی روش میزاره بعد شما میگین من اون اسم رو دوست ندارم یه چیزی که خودمون میخوایم رو روش میزاریم. قول میدم اگه خود شما مخترع وسیله ای بودی که میرفت کشور دیگه و اسمش تغییر میکرد خیلی ناراحت میشدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
۱-تو تا کنون دیدی کسی به بز کوهی بگه پاژن؟پس اگه اکنون به جای پارکور بگن پاژن هیچکس هرگز به یاد بز کوهی نمی‌افته.هر واژه‌ای رو در هر زمینه‌ای متخصصان همون رشته می‌گزینند.این واژه رو هم متخصصان ورزش گزیدند پس واژهٔ درستیه.
۲-فرهنگستان کی گفته من فلان نام رو دوست ندارم پس یه نام دیگه می‌ذارم.برای نیرومند ماندن فارسی این کار انجام می‌شه.پس چرا مخترع پارکور باید از نیرومند ماندن زبانی دیگر دلخور بشه؟اینجوری که شما می‌گی پس اون ایرانی‌ای که تخته نرد رو اختراع کرد باید دلخور بشه چون انگلیسی‌ها بهش می‌گن(Senet). این تنها ایرانی‌ها نیستند که فرهنگستان دارند،ایرلندی‌ها،فرانسوی‌ها،آلمانی‌ها،عرب‌ها و کشورهایی دیگر هم فرهنگستان دارند،مردمشون هم همیشه هوادار زبانشون هستند.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۰۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
بجای نام ورزش پارکور بگویید ورزش میمون چرا که تمامی حرکات و رفتارشان شبیه حرکات و رفتار سریع میمونها می باشد و بنظرم بر گرفته از حرکات و رفتار میمونها باشد .
آخرین اخبار