استفاده از بذر مناسب تا ۳۰ درصد عملکرد محصول را افزایش می‌دهد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بذر‌های گواهی شده تا ۳۰ درصد در عملکرد گندم تاثیر گذار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، در دهمین جلسه کمیته فنی بذر چگونگی توزیع بذر‌های شرکت‌های بذری وموضوع عدم جذب تسهیلات سرمایه در گردش و نیز خرید بذور گواهی شرکت‌های بذری سازمان تعاون روستایی برای سال ۱۴۰۰ بررسی و تعین تکلیف شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت : به منظور تشویق وترغیب کشاورزان به استفاده از بذور گواهی شده، برای هر یک هکتار از مزارعی که بذر گواهی شده در آن بکار رفته باشد ۲ کیسه کود اوره بیشتر از سهمیه به کشاورزان داده خواهد شد.

محمد فرید سپری با بیان اینکه استفاده از بذر مناسب مهمترین آیتم در افزایش عملکرد محصول می‌باشد تصریح کرد: به طور میانگین برای کشت‌های پاییزه گندم در استان سالانه ۹۰ هزار تن بذر نیاز داریم.

او  یادآورشد: تولید ۵هزار و۷۲۰ تن بذرآبی، برنامه‌ای ابلاغی برای سال آینده زراعی است و در کل برنامه تولید ۲۱ هزار و ۹۷۲ تن بذر گواهی شده گندم در سال زراعی آتی از مهمترین برنامه‌های بخش زراعت سازمان خواهد بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: در سال زراعی پیش رو برنامه کشت ۳۲ هزار هکتار گندم آبی و ۵۵۰ هزار هکتار کشت گندم دیم داریم که امیدواریم کشاورزان استان از بذور گواهی شده در مزارع خود بیشتر استفاده کنند.

سپری اضافه کرد: بر اساس تدابیر جدید وزارتی در سال آینده قیمت بذر به موقع وکارشناسی اعلام خواهد شد و شرکت‌های بذری و زارعان استان در زمان مناسب اقدام به توزیع و تامین بذر خواهند کرد.

او ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی برای توزیع بذر در بین کشاورزان را بسیار موثر و مهم خواند و افزود: نسخه رهایی دیمزار‌های استان کردستان از مشکلات کم آبی و خشک سالی به کارگیری اصول کشاورزی حفاظتی در این اراضی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: امسال ۱۸ درصد از طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور به استان کردستان اختصاص داده شده که می‌تواند ترغیب کننده کشاورزان برای استفاده از بذور اصلاح شده باشد.

 سپری با اشاره به اینکه استان کردستان در تولید ارقام مختلف بذر گندم در کشور در جایگاه خوبی قرار گرفته است تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان در تولید بذور هزار خوشه، کاری بزرگ ودر خور ستایش انجام داده است که با استفاده کشاورزان از بذور پرورشی و گواهی شده نتیجه این تلاش‌ها در دیمزار‌های استان به ثمر خواهد نشست.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.