موضوع انتخاب شهردار در برخی از شهرها به دلیل اینکه در موعد قانونی صورت نگرفت هر کدام برای خود تبدیل به داستانی شده است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، انتخاب شهردار همانند انتخاب دیگر مسئولان شهری و کشوری از جمله مقوله هایی است که قانونگذاران به صراحت درباره آن موضع گرفتند.

بر اساس ماده یک آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار شورای شهر و روستا موظفند تا یک ماه بعد از انتصاب شدن شهردار منتخب خود را به وزارت کشور (در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر)یا استانداری (در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر ) معرفی کنند.

از طرف دیگر تبصره ۳ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران وزارت کشور و هم استانداری ها مکلفند تا ۱۰ روز بعد از معرفی شهرداران پیشنهادی، پس از بررسی و استعلام های لازم نظر نهایی خود را اعلام کنند .

در این میان برخی از شهرها با گذشت چندین ماه از مراسم تحلیف اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا هنوز یا در انتخاب شهردار به نتیجه ای در  جمع اعضای شورای شهر خود نرسیده اند یا همچنان شورای شهرشان درگیر نوساناتی است و گویا انتخاب شهردار به چندمین اولویت تبدیل شده است. 

باشگاه خبرنگاران جوان با پیگیری های خود به دنبال پاسخی برای رسیدن به این سوال است که چرا برخی شهرها از جمله بیرجند، یاسوج ، بجنورد، رشت و کرمانشاه ( در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ) هنوز شهردار ندارند و در مدت قانونی استعلام وزارت کشور که بر اساس قانون ۱۰ روزه می باشد، اعلام نشده است. 

مراکز استان هایی که هنوز شهردار ندارند

آخرین پیگیری های باشگاه خبرنگاران نشان می دهد از میان ۳۱ مرکز استان تکلیف شهردار تعدادی از شهرها مشخص نشده است.

بررسی ها نشان می دهد یا استعلام آنها از زمان قانونی خارج شده و یا شورای شهر در برخی شهرها، شهردار را انتخاب نکرده اند.

 

لیست وضعیت انتخابات شهرداران در کلانشهرها

داستان دنباله دار انتخاب شهرداران برخی شهرها

 

 

واقعیت  ماجرای پر حاشیه انتخاب شهردار بیرجند

۲۷ شهریور مهدی بهترین به عنوان شهردار بیرجند انتخاب شده، اما دو روز بعد فرماندار بیرجند مصوبه شهردار جدید را ابطال کرد و گفت: این انتخاب مغایر با انتخاب آیین نامه شهرداران است، چرا که  شهردار انتخابی پزشک است.

حکم شهردار بجنورد هفته آینده ابلاغ می‌شود

عین بیگی رئیس شورای شهر بجنورد از رسانه‌های خراسان شمالی به ویژه رسانه‌های مجازی خواست از همه‌ ظرفیت‌های خود برای توسعه و پیشرفت شهر بجنورد بهره بگیرند.

عین بیگی با بیان اینکه متخبین مردم در شورای شهر تمام تلاش خود را برای خدمت به شهروندان می‌کنند افزود: امیدواریم شهردار آینده بجنورد، شهرداری کاردان و خدوم باشد تا شایستگی خدمت به مردم را داشته باشد.

رئیس شورای شهر بجنورد ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها احزاب جریان‌ها و نخبگان، شورای شهر و شهردار را برای خدمت صادقانه به شهر و شهروندان همراهی کنند.

 شهردار بجنورد پس از تایید در شورای شهر ۱۲ مهر به استانداری و در تاریخ ۱۹ مهر به وزارت کشور اعلام شد.

گفتنی است رحمانی شهردار قبلی بجنورد به علت بازنشسته بودن مورد تایید قرار نگرفت.


بیشتر بخوانید

انتخاب شهردار یاسوج به شرط تشکیل جلسه شورای شهر!

تحلیف اعضای شورای شهر یاسوج که تاکنون به دلیل شکایت هیات نظارت بر انتخابات و عدم تایید صلاحیت دو تن از اعضای منتخب این شورا به تعویق افتاده بود قرار شده بود دو روز پیش در فرمانداری بویراحمد برگزار شود اما به دلیل حضور نیافتن چند تن از اعضا لغو و روز شنبه جلسه برگزار شد. 

فرماندار بویراحمد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج گفت: تاکنون ۱۰ جلسه تحلیف به همراه یک جلسه فوق العاده برای اعضای شورای شهر یاسوج برگزار شده است که به دلیل عدم حضور اعضای شورای شهر و عدم تایید صلاحیت دو تن از اعضا جلسات انجام نگرفت.

احمدی افزود:  بیست و دوم مهر ماه قرار بود که با حضور همه اعضای شورای شهر جلسه تحلیف اعضا در محل فرمانداری بویراحمد برگزار شود که به دلیل اینکه برای هدایت امیری جلسه ای در تهران پیش آمده و دیگر اعضا به احترام وی در جلسه حضور نیافتند مراسم انجام نگرفت و همگی قول دادند که فردا در جلسه حضور داشته باشند و این آیین برگزار شود.

ماجرای تاخیر در انتخاب شهردار رشت چه بود؟ 

طبق گفته اعضای شورای شهر رشت، شورای شهر جلسات را به موقع تشکیل داده و اعضا دور هم جمع می شوند و به موقع کار انتخاب شهردار را انجام می دهند تا اینجای کار همه چیز به خوبی پیش می رود اما شهردار منتخب پس از انتخاب، خود استعفا می دهد و عطای این جایگاه را به لقایش می بخشد. این میان کار شورای شهر از نو آغاز شده و دست به کار می شوند و شهردار جدید را انتخاب می کنند.

شهرهای بالای 200 هزار نفر که وزارت کشور حکم شهردار را صادر می کند

داستان دنباله دار انتخاب شهرداران برخی شهرها

 

وضعیت شهرداران در مراکز استان ها

داستان دنباله دار انتخاب شهرداران برخی شهرها

 

تاخیر در انتخاب شهرداران به ضرر شهروندان

 

با نگاهی به وضعیت نابسامان برخی از شهرهایی که همچنان بدون شهردار پیش می روند به نظر می رسد ضروری است تا هر چه زودتر  کار انتخاب و تایید شهرداران باقی مانده پایان یابد تا شاهد مدیریت حرفه ای در شهرها باشیم. 

انتخاب شهردار نیز همانند انتخاب دیگر مسئولان شهری و کشوری از جمله مقوله هایی است که نیاز به بررسی مخصوص به خود را دارد. می توان گفت شهرداران به عنوان عهده‌داران یکی از مهمترین مناصب اجرایی کشور به شمار می روند که تصمیمات اجرایی آنها مستقیماً بر زندگی شهروندان اثرگذار است و نیاز است تا انتخاب آنها بر اساس قوانین باشد.

بیشتر بخوانید

گزارش از رقیه سیف الهی

انتهای پیام/ب

برچسب ها: شورای شهر ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۵:۲۴ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
خوشبحالشون // نونشون تو روغنه // قبول دارید ؟؟