طبق یافته‌های محققان روند فروپاشی و از بین رفتن جَو سیاره پلوتو آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از لایو ساینس، به گفته دانشمندان، جَو پلوتو در حال تغییر و تحول‌های عجیبی است. این سیاره کوتوله یخی، که بیش از ۳ میلیارد مایل (۴.۸ میلیارد کیلومتر) از زمین فاصله دارد در کمربند کویپر، هنگام عبور از جلوی یک ستاره در سال ۲۰۱۸، توجه ستاره شناسان را به خود جلب کرد.

با نور این ستاره  پس زمینه پلوتو، تیم محققان توانستند مشاهدات خود را روی این سیاره کوتوله و جَو آن انجام دهند. با این دید منحصر به فرد، دانشمندان به یک نتیجه شگفت انگیز رسیده و آن را در یک مطالعه جدید توضیح دادند. ستاره شناسان شواهدی یافتند که نشان می‌دهد جو پلوتو در حال از بین رفتن است.

این تیم با استفاده از تلسکوپ‌ها در چندین نقطه مختلف در ایالات متحده و مکزیک، پلوتو و جو نازک آن را که مثل زمین عمدتا از نیتروژن ساخته شده است، مشاهده کردند. اتمسفر پلوتو با فشار بخار یخ روی سطح این سیاره تثبیت و نگهداری می‌شود. پس اگر دمای یخ‌ها در پلوتو تغییر کند، چگالی اتمسفر آن می‌تواند جو را دچار تغییرات کند.

کاهش دمای پلوتو در ۲۵ سال گذشته

در طی ۲۵ سال اخیر پلوتو از خورشید دورتر و دورتر شده و بنابراین دمای سطح آن نیز رو به کاهش است. با این مشاهدات اخیر، محققان شواهدی یافتند که نشان می‌دهد جو پلوتو در واقع در حال سرد شدن است، زیرا سیاره کوتوله سردتر و سردتر می‌شود.به لطف پدیده‌ای که به اینرسی حرارتی معروف است، فشار سطح و چگالی اتمسفر پلوتو تا سال ۲۰۱۸ به افزایش خود ادامه داد. با این حال، اینرسی حرارتی نیمه پایدار ماند و و با سردتر شدن پلوتو، جو آن بیشتر و بیشتر ناپدید می‌شود.

تغییرات جوی سیاره پلوتو

لسلی یانگ، دانشمند کارمند SwRI، که روی موضوع برهمکنش بین اجسام یخی منظومه شمسی و سطوح و اتمسفر آن‌ها مطالعه می‌کند، می‌گوید: برای مقایسه می‌توان زمانی را در نظر گرفت که خورشید شن‌ها ساحل را گرم می‌کند. نور خورشید به شدیدترین میزان خود می‌رسد، اما ماسه بعد از ظهر هم به جذب گرما ادامه می‌دهد. ادامه تداوم جو پلوتو نشان می‌دهد که مخازن یخ نیتروژن در سطح پلوتو حفظ شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
جو زمین هم از بین رفت