حسینی گفت: امکان صوتی تعامل گروهی در شبکه شاد برای دانش آموزان دارای مشکل بینایی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در نشست خبری به مناسبت روز عصای سفید با اشاره به اینکه ٧ گروه را در سازمان آموزش و پرورش استثنائی تحت پوشش داشتیم، اظهار کرد: اخیرا در شورای این سازمان سه گروه اختلال گفتار و زبان، مشکلات اوتیسم، کم توجهی و اختلالات توجه تحت پوشش قرار گرفتند.

او ادامه داد: ٢٠ هزار مدرسه پذیرا و میزبان دانش آموزان نابینای ما هستند، علاوه بر آن ۵٩٧ همکار معلم کار تعلیم و تربیت دانش آموزان نابینا را بر عهده دارند.

حسینی با اشاره به اینکه ۴١ کتاب درشت خط در دوره ابتدایی، ١٠٣ عنوان کتاب به خط بریل تدوین شده است، گفت: بیش از ٣٠ عنوان کتاب طراحی کردیم همچنین در زیست بوم ٧٠٠ عنوان محتوای تدریس پیشرفته با شیوه‌های یاددهی و یادگیری مناسب طراحی و مورد استفاده دانس آموزان قرار گرفت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی از تهیه نرم افزار گویا ساز که از سال گذشته مورد توجه بود خبر داد و گفت: این مورد از آبان استفاده می‌شود همچنین امکان صوتی تعامل گروهی در شبکه شاد برای دانش آموزان دارای مشکل بینایی ایجاد شده است.

او به موضوع نهضت خط اشاره و زبان بریل اشاره و بیان کرد: ٨ هزار و  ٢٣۵ نفر در کارگاه های مربوط به این نهضت شرکت کردند علاوه بر آن ٢ هزار معلم و ولی هم آموزش دیدند ضمن اینکه آموزش مهارت های چندگانه را برای توانمندسازی معلمان در نظر گرفتیم.

حسینی افزود: ١٠ درصد از کل نیروهایی که سالانه ادارات آموزش و پرورش به استخدام خود می‌گیرند، مصوب کردیم تا ١٠ درصد آن را به افراد استثنائی اختصاص دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی با اشاره به اینکه ١٠۵ قلم وسایل و تجهیزات بچه ها در گروه های هفت گانه مورد نیاز است، گفت: بیش از ۳۶ وسیله به گروه آسیب بینایی مربوط می شود، بطور مثال در گروه نابینایان نوت‌ تیکر ۴۵ میلیون تومان است.

او ادامه داد: در قالب برنامه نهضت توان افزایی ١۵۴ میلیارد تومان کمک مردمی دریافت کردیم و توانستیم ١٢ هزار از اقلام را در حوزه آسیب‌ها بینایی تهیه و به دانش آموزان اهدا کنیم، البته امسال در بودجه ۵٠ میلیارد تومان ردیف اعتباری در نظر گرفتیم.

حسینی تصریح کرد: تلاش شده است که رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را مورد توجه قرار دهیم و براین اساس رشته‌های موسیقی و کامپیوتر برای دانش آموزان در هنرستان‌های استثنایی نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی به ایجاد ۱۰ اتاق چند حسی اشاره کرد و گفت: در سال جاری نهضت آموزش جهت‌یابی و حرکت شروع خواهد شد و در ۲۵ مدرسه نابینایان هم پارک جهت‌یابی و حرکت ایجاد خواهد شد، همچنین در سال جاری هزار نفر از معلمان و خانواده‌ها آموزش‌های جهت‌یابی را خواهند دید.

او گفت: به‌زودی ۱۲۰۰ نسخه فیلم آشنایی با مقدمات آموزش خط بریل به‌صورت رایگان در مدارس خاص، مدارس پذیرا، دانشگاه فرهنگیان و انجمن مرتبط توزیع خواهد شد.

حسینی یادآوری کرد: سال گذشته ۳۱۱ نفر از دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در کنکور پذیرفته شدند که ۱۲۶ نفر از آنان دانش‌آموزان با آسیب بینایی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار