مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: آثار فلزی کشف‌شده از محوطه باستانی مرسین در پشتکوه شهرستان مهدیشهر مستندنگاری و ساماندهی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، حمیدرضا دوست‌محمدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: آثار فلزی مکشوفه این محوطه باستانی توسط کارشناسان حفاظت و مرمت آثار تاریخی اداره‌کل ساماندهی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: بررسی وضعیت و مطالعه رفتار خوردگی این آثار با توجه به تعداد زیاد و ارزشمندبودن آن‌ها توسط کارشناسان بخش فلز در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و کارشناسان اداره‌کل انجام شد.

او ادامه داد: مستندنگاری، آسیب نگاری و ساماندهی از دیگر اقدامات انجام شده بر روی آثار فلزی کشف شده در محوطه باستانی مرسید مهدیشهر بود و برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، اشیای فلزی شکننده و یا کوچک در جعبه‌های محافظ مناسب بسته‌بندی شد.

دوست‌محمدی با اشاره به اینکه محل نگهداری اشیای مفرغی دارای محصول خوردگی فعال از اشیایی که خوردگی غیرفعال دارند جدا شدند، گفت: باقی اشیا بر اساس اندازه و ابعاد، فرم، جنس و کاربرد تفکیک شد و در قفسه‌ها و کشو‌هایی از جنس فلز لعاب‌دار و دردار برای جلوگیری از آلودگی هوا و گرد و خاک طبقه‌بندی شد.

او افزود: کاوش نجات بخشی گورستان مرسین که اواسط تابستان ۱۳۹۳ آغاز و بررسی باستان‌شناختی، شناسایی و مستندنگاری آثار تاریخی- فرهنگی محدوده سد فینسک با هدف به دست آوردن اطلاعات از محوطه پیش از به زیر آب رفتن و ساختن سد انجام شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.