مدیر کل خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خشکسالی امسال تامین نهاده‌های دامی را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, احمد مقدسی رئیس کانون انجمن صنفی گاوداران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص مشکلات تامین نهاده های دامی تصریح کرد: دامدار نهاده دامی خریده، اما نهاده‌ای دریافت نکرده است.دامداران هنوز سهمیه مهرماه نهاده را دریافت نکرده است  و علت این امر هم عدم تامین ارز از طرف بانک مرکزی بوده است.

او افزود:دامداران به دلیل خشکسالی که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده در تامین خوراک دام با مشکل مواجه شده اند و  قیمت نهاده دام بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است .

مقدسی بیان کرد: تامین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مشکل آفرین شده است. فاصله قیمتی ارز آزاد و ترجیحی زیاد است. 

این مقام مسئول گفت: در خواست ما این است که ارز ترجیحی۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند.مشکلات تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی، انگیزه را از تولید کننده گرفته است.

مقدسی تصریح کرد: در این وضعیت بازار و گرانی نهاده‌های دامی، دامدار چاره‌ای جز کشتن دام مولد ندارد.

نبود نهاده دامی و کاهش کیفیت آن از مشکلات مرغداران است

در ادامه برنامه ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذاران استان تهران در این خصوص بیان کرد: مشکل تامین نهاده دامی در مرغداری ها  به مراتب بیشتر از گاوداری ها است. در شرایط فعلی  ۴۰ درصد از مرغداری‌ها غیرفعال هستند.

او ادامه داد: مهمترین معضل نهاده های دامی ، بی کیفیتی است به طوری که ما مجبور شدیم ۷۷ تن ذرت آلوده را معدوم کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: حواله نهاده دامی به موقع نقد نمی‌شود و مرغداران مجبور به تامین نهاده از بازار آزاد کنند.

او  افزود: این وضع بازار نگرانی‌هایی را برای آینده شغلی مرغداران ایجاد کرده است.

نبی پور گفت: برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی چاره کار نیست بلکه باید درست مدیریت شود تا این ارز و نهاده وارد شده با آن، سر از بازار آزاد درنیاورد.

خشکسالی یک واقعیت تاثیر گذار در تولید نهاده دامی است

در ادامه حسن عباسی معروفان مدیر کل خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد از نهاده‌های دامی وارداتی هستند.

او افزود: ۴۳۲ شرکت اقدام به واردات نهاده می‌کنند که اغلب آن‌ها از ارز ترجیحی هم استفاده می‌کنند.

 مدیر کل خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی  تاکید کرد: خشکسالی یک واقعیت تاثیر گذار در تولید نهاده دامی است و ما باید قبول کنیم که در این بخش هم  مانند حوزه آب باید مدیریت مصرف صورت گیرد البته تمام سعی خود را بر تامین نهاده های مورد نیاز خواهیم کرد.

معروفان بیان کرد: در بخش نهاده‌های دامی طی ده سال گذشته به طور میانگین  ۷۰ درصد واردات داشته ایم، اما امسال به دلیل خشکسالی این میزان بیشتر شده است.

او با بیان اینکه امسال بیش از ۵ میلیون تن ذرت در بازارگاه عرضه شده است، افزود: آمار درستی از مصرف واقعی مرغدار در سامانه نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه ثبت سفارش نهاده‌های دامی و غلات با جهاد کشاورزی است، گفت: ۹۰ شرکت در بخش واردات نهاده فعال هستند. انحصاری در واردات نهاده دامی وجود ندارد و هر کسی هر چقدر توان وارداتی دارد می‌تواند تقاضا بدهد و تامین ارز این‌ها هم به عهده ماست.

 معروفان گفت: انحصار واردات در دست هیچ کسی نیست و همه واردکننده‌ها موظف هستند نهاده‌های وارداتی را در سامانه بازارگاه ارائه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار