آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به علت افزایش خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان، گفت: خودروهای ناقص کف پارکینگ بیشتر منتظر یک سری قطعات خاص "های تکی" هستند که عمده آن وابسته به میکروچیپها است .
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور بیان کرد: قطعاتی که قطعه سازان داخلی تولید میکنند تقریبا کمتر باعث ماندن خودرو کف پارکینگ شده است، البته که بحث بحران جهانی تراشه ها و دریافت نکردن مبلغ قطعه سازان و روان کار نکردن زنجیره تامین پا بر جاست، اما این مشکل خاص که در حال حاضر باعث شده این حجم از خودرو کف پارکینگ دپو شود، درصد کمی قطعات الکترونیکی های تکی است که وارداتی هستند.
محبی نژاد با تاکید بر اینکه یک خودرویی که ساخته میشود، نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا، ۱۰۰ در صد قطعات داخلی سازی نیست، گفت: وابستگی وارداتی عمده خودروهای داخلی به ۱۵ درصد قطعاتی است که در داخل تولید نمی شود و در خارج نیز مشکل تولید دارند چرا که عمدتا مشکل تولید آنها مربوط به مواد اولیه خاصی است که در کل خاورمیانه تولید ندارد.
بیشتر بخوانید
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور با تاکید بر اینکه واردات بدون انتقال ارز برای صنعت قطعه سازی و خودروسازی بسیار میتواند مفید باشد، بیان کرد: این موضوعی است که باعث شده با وجود تولید ۸۵ درصدی قطعات در داخل، اما همیشه به دلیل نبود 15 درصد قطعات دیگر ناقص میماند. قطعه سازان از بانک مرکزی درخواست کرده اند که در دوران تحریم، گزینه واردات بدون انتقال ارز را برای صنایعی که تحریم هستند، (مانند صنعت قطعه سازی که تنها صنعت خصوصی کشور است که توسط آمریکا تحریم شده است)، باز کنند و سقف آن را یک میلیارد دلار در سال بگذارند که مخالفت شده است.
انتهای پیام/