رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق برگزاری سیزدهمین کنگره خاورمیانه‌ای قلب و عروق و ششمین کنگره مداخلات پیچیده قلبی به میزبانی شیراز خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجواد زیبایی‌نژاد صبح امروز در نشست خبری از برگزاری سیزدهمین کنگره خاورمیانه‌ای قلب و عروق و ششمین کنگره مداخلات پیچیده قلبی به میزبانی شیراز خبر داد و اظهارداشت: این کنگره از ۲۹ مهرماه تا ۲ آبانماه در شیراز و به شکل ویبنار برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه بیماری کرونا تهدیدی بود که سبب شد شکل کنگره‌ها را تغییر داده و به یک فرصت تبدیل کنیم، گفت: این کنگره در ۱۱ دوره به شکل وسیع در داخل و خارج ایران از جمله امارات و ترکیه با صرف هزینه‌های گزاف هم برای شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان برگزار می‌شد که به دلیل کرونا به شکل ویبنا برگزار کردیم که هم سبب مشارکت حداکثری متخصصان است و هم صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها شد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق با تاکید بر اینکه امسال با حداقل هزینه‌ها و با مشارکت حداکثری متخصصان کنگره برگزار می‌شود، افزود: در گذشته کنگره‌ها با ۳۰۰ - ۴۰۰ نفر برگزار می‌شد، اما به دلیل اینکه گرفتاری‌های خاصی داشتند حضور فیزیکی کمی داشتند، اما در ویبنار امسال ۹۰ نفر سخنران و در مدت ۴ روز این کنگره را برگزار می‌کنیم.

او با بیان اینکه هر روز از صبح ساعت ۸ تا ۶ بعدازظهر برنامه‌ریزی شده و از تخصص‌های مختلف مرتبط با قلب و عروق استفاده می‌کنیم، بیان کرد: مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مهم کشور در این کنگره مشارکت دارند از جمله دانشگاه شیراز که میزبان است؛ مشهد، تبریز، اهواز، کرمان، یزد و ۳ دانشگاه معتبر تهران، بسیاری از مراکز بیمارستانی معتبر که در زمینه قلب و عروق در حال کار هستند از جمله مرکز قلب تهران در کنگره حضور دارند.

زیبایی‌نژاد با بیان اینکه این کنگره از رویداد‌های مهم شیراز است، به وضعیت بیماری‌های قلبی و عروقی در زمان کرونا اشاره و عنوان کرد: هر چند کووید ۱۹ در همه افراد با همه سنین یکه‌تازی می‌کند، اما افرادی که زمینه بیماری قلب و عروقی دارند یا فاکتور‌های خطرزا بیماری‌های قلبی را دارند عوارض و مرگ و میر در آن‌ها بیشتر است.

او با بیان اینکه پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروقی و کنترل فاکتور‌های خطرزای این بیماری می‌تواند مرگ و میر و طول مدت بستری در کرونا را به شدت کاهش دهد، گفت: در کنگره امسال با توجه به بیماری کووید ۱۹ عنوان "از پیشگیری تا اقدام درمانی تهاجمی" برای کنگره امسال در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق درباره جزئیات کنگره گفت: ۹۰ سخنرانی و نزدیک به ۵۰ خلاصه مقاله برای کنگره آمده که در قسمت پوستر شرکت داده می‌شود و هر سال به بهترین پوستر‌ها جوایزی اهدا می‌شد که امسال نیمی از این جایزه به مطالعات پیشگیری اختصاص داده می‌شود.

زیبایی‌نژاد با بیان اینکه امسال به پیشگیری توجه بیشتری شده و زمینه تحقیقات را معطوف پیشگیری کردیم، افزود: در همین راستا توجه بیشتر کنگره به داخل کشور بوده، اما سخنرانانی از ترکیه و ایتالیا و آلمان نیز در کنگره حضور دارند.

او با بیان اینکه اولین مرکز تحقیقاتی در کشور هستیم که در زمینه پیشگیری از قلب و عروق کار می‌کنیم، گفت: بر این اساس برنامه مطالعات دراز مدت به نام مطالعه کهورت شروع شده که ۷۵۰۰ نفر از مردم شیراز در این مطالعه هستند که این افراد از ۲۰ منطقه شهرداری شیراز و هزار و ۳۰۰ نفر از کارکنان دانشگاه و برخی از بانک‌ها انتخاب شدند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق با بیان اینکه رفتار‌ها و حالات این جامعه آمار به دقت بررسی می‌شود، عنوان کرد: به صورت کلی و در مجموع ۳۰ درصد از مرگ و میر‌ها در شیراز به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است که آمار مربوط به قبل از شیوع کرونا است و با احتساب سکته‌های مغزی نیمی از مرگ‌ومیر‌ها را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار