رئیس هیئت مدیره انجمن روشن‌بین استان اصفهان گفت: مناسب‌سازی فیزیکی باید در کنار مناسب‌سازی فرهنگی انجام شود تا شهری دسترس‌پذیر برای نابینایان داشته باشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  محمدجواد خادمی رئیس هیئت مدیره انجمن روشن‌بین استان اصفهان در خصوص هدف ایجاد تشکل‌های حمایتی از معلولان و نابینایان، گفت: مهم‌ترین موضوعی که مورد توجه است، لزوم اجرایی شدن قانون حمایت از حقوق معلولان و کنوانسیون حمایت از معلولان بوده است. اگر این دو قانون به اجرا درآید بخش عمده‌ای از مشکلات در حوزه‌های مختلف حل خواهد شد.

وی افزود: هدف فعالیت تشکل‌ها مبنی بر ورود پیدا کردن به ابعاد مهم زندگی اعضای جامعه هدف خود و کمک به آن‌ها است. در حال حاضر با توجه به مسائل موجود در جامعه از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تمام افراد تحت فشار هستند، اما نابینایان جامعه با توجه به مسائلی که با آن‌ها درگیر هستند، مشکلات دو چندان و فشار‌های بیشتری را تجربه می‌کنند.
اهمیت مناسب‌سازی فیزیکی و فرهنگی برای دسترس‌پذیری نابینایان
رئیس هیئت مدیره انجمن روشن‌بین استان اصفهان تصریح کرد: از دیگر مسائل مطرح شده "مثلث مناسب‌سازی" است که طبق آن تنها مناسب‌سازی فیزیکی و مناسب‌سازی معابر برای جامعه معلولان کافی نیست و باید مناسب‌سازی فضای فیزیکی در کنار فضای مجازی و فرهنگی انجام شود تا شهری دسترس‌پذیر برای نابینایان داشته باشیم. با مطرح کردن موضوع مناسب‌سازی به پیوند چندین موضوع با یکدیگر پرداخته شده است تا اقدامی زیربنایی و اساسی در این حوزه انجام گیرد. بسیاری از مکان‌ها مناسب‌سازی نشده و یا مناسب‌سازی استانداردی در آن صورت نگرفته است و با مشکل همراه است. تا رسیدن به آرمان حقیقی مناسب‌سازی و استاندارد‌های جهانی فاصله بسیاری وجود دارد.

وی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص اشتغال نابینایان، اضافه کرد: از سال گذشته  اشتغال نابینایان مطرح شده و با انجام پژوهش‌ها، مطالعات و تحقیقات، شغل‌های دسترس‌پذیر برای نابینایان فراهم شده است تا افراد نابینا به سمت آن هدایت شوند. برای مثال در حوزه ماساژ آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای در حال انجام است. همچنین سرگرمی و ورزش برای عموم جامعه نابینایان مورد توجه قرار گرفته است، زیرا نابینایان توانایی استفاده از بسیاری امکانات را نداشته و حتی بسیاری از ورزش‌ها روی روحیات آن‌ها تأثیر منفی دارد.

خادمی ادامه داد: در خصوص مناسب‌سازی مناطق گردشگری برای نابینایان، مناسب‌سازی و استانداردسازی مناطق گردشگری در اصفهان، ارائه آموزش‌ها به مسئولین و کارکنان میراث فرهنگی گردشگری انجام شده است، همچنین مددکاری و کمک به افراد با مشکلات مالی نیز انجام گرفته است.
لزوم داشتن علم نحوه برخورد و پذیرش نابینایان
وی با اشاره به مشکلات سلامت روان جامعه نابینایان، اظهار کرد: تحقیقات و پژوهش‌های متعدد که در سطح دانشگاه‌ها انجام شده نشان می‌دهند، سلامت روان نابینایان با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و نیاز به فعالیت مستمر در این باره وجود دارد. معلولان و به ویژه نابینایان از جنبه‌های مختلف فردی، زناشویی، اشتغال و تفریح و سرگرمی دچار مشکل هستند که این مشکلات تأثیر بسزایی بر روح و روان آن‌ها دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن روشن‌بین استان اصفهان با تاکید بر لزوم داشتن علم نحوه برخورد و پذیرش نابینایان، تصریح کرد: هر فرد از جامعه وظیفه دارد نزدیکان خود را نسبت به نحوه برخورد و پذیرش یک نابینا آگاه کرده تا درصد زیاد جامعه از این علم بهره‌مند شوند و هنگامی که با فرد نابینایی روبه‌رو می‌شوند برخوردی منطقی با وی داشته باشند. اگر چنین اطلاعاتی در سطح جامعه نهادینه شود، کم شدن فشار‌های موجود و مطلوب شدن وضعیت نابینایان را به همراه خواهد داشت.
اهمیت مشارکت دادن نابینایان در امور مربوط به آن‌ها
وی خاطرنشان کرد: معلولیت بینایی بر ارتباط فرد با سایر سطوح و دیگر افراد جامعه تأثیر می‌گذارد و ارتباط با دیگران را به شدت مختل می‌کند. چشم مهم‌ترین و اولین ابزار ارتباطی با دیگران است. با توجه به تغییرات جهان امروز و پیش رفتن ابعاد مختلف به سمت شکل و رنگ، ارتباط به سختی ایجاد می‌شود و هنگامی که ارتباطی شکل نگیرد نیاز افراد منتقل نشده و به سرعت دریافت نمی‌شود.

خادمی با اشاره به مشارکت دادن نابینایان در امور مربوط به آنها، افزود: برای پیشبرد فعالیت‌های نابینایان و امورات آن‌ها باید از خود آن‌ها مشورت گرفت؛ در واقع مشارکت دادن افراد نابینا در پیگیری و اجرای فعالیت‌های مرتبط با آن‌ها و اجرای قانون‌های مرتبط به بهترین نحو می‌تواند کمک بسزایی برای نابینایان باشد. برای اینکه شاهد اتفاقات بهتری باشیم رسانه‌ها باید در حوزه معلولان فعال‌تر عمل کنند و معضلات آن‌ها را گزارش کنند. مردم نیز به سمت تشکل‌ها سوق پیدا کرده و در توان همکاری‌های خود را افزایش دهند.

منبع:ایمنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.