مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، ضمن گرامیداشت روز عصای سفید گفت: این روز بهانه‌ای است تا افرادی را به یاد آوریم که محروم از دیدن جهان با چشم ظاهری هستند و با چشم درون قادر به حس و لمس نعمت‌های خداوند هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ارائه خدمات به افراد دارای نیاز‌های خاص را یکی از اولویت‌های کتابخانه‌های عمومی دانست و گفت: امروز رسالت کتابخانه‌ها به عنوان فرهنگسرا‌های اجتماعی ارائه خدمات کتابخانه‌ای و رفع نیاز‌های اطلاعاتی مردم در همه مناطق و برای همه اقشار جامعه است.

او افزود: به منظور تحقق و دست یابی به این هدف مهم ۵ باب کتابخانه در سطح استان شامل کتابخانه عمومی امام علی (ع) کاشمر، کتابخانه عمومی حاج ملاهادی سبزواری شهرستان سبزوار، کتابخانه دکتر شریعتی نیشابور و کتابخانه عمومی دکتر شریعتی وکتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد دارای بخش نابینایان هستند.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه در استان ۳ کتابدار نابینا در این بخش‌ها در حال فعالیت هستند، ادامه داد: این کتابخانه‌ها در مجموع با ۳۱۳۵ نسخه کتاب بریل، ۳۵۳۵۲ نسخه کتاب گویا، ۴ نسخه نشریه و بالغ بر ۸۰۰ عضو فعال مشغول فعالیت می‌باشند. تجهیزات بخش نابینایان در کتابخانه‌های عمومی شامل ابزار درشت نمای الکترونیکی، لوح و قلم بریل، هارد اسکترنال، ماشین تحریر و چاپگر بریل، تجهیزات رایانه‌ای و دستگاه ضبط صدا است. مجهزترین بخش نابینان در کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) است که علاوه بر تجهیزات و منابع مرسوم با در اختیار داشتن چاپگر مخصوص کتاب‌های بریل از زمان افتتاح در سال بهمن ماه ۱۳۹۷ تا کنون بالغ بر ۷۰ نسخه جزوه چاپ و در اختیار مراجعین قرار گرفته است.

سبزیان با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی ویژه افراد نابینا، بیان کرد: نشست‌های کتابخوانی و جمع خوانی و ویژه برنامه‌ها به مناسبت‌های ملی و مذهبی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط نیز برگزار شده است.

گفتنی است، کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد مقدس در بخش دیداری و شنیداری و با امکاناتی از قبیل لوح‌های فشرده آموزشی، فیلم، انیمیشن، تجهیزات کامپیوتری، کتاب‌ها و نشریاتی با زبان اشاره و ... در حال ارائه خدمات به مراجعین می‌باشد.

 

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.