ویژه‌برنامه «جانستان» گرامیداشت شهدای نمازگزار مسجد سیدآباد ولایت قندوز افغانستان در فرهنگسرای خاوران تهران برگزار شد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  در پی حمله عوامل گروه‌های تکفیری در روز جمعه (۱۶ مهر) به مسجد سیدآباد ولایت قندوز افغانستان و شهید و زخمی شدن جمع کثیری از نمازگزاران مؤمن در این مسجد، مراسمی با عنوان «جانستان» به همت سازمان فرهنگی هنری و با مشارکت مجمع جهانی هیات مذهبی افغانستانی‌های مقیم خارج از کشور امروز در فرهنگسرای خاوران برگزار شد.

حجت‌الاسلام میثم امرودی رئیس و جمعی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رضا سیفی دستیار شهردار تهران، وحیدرضا انارکی محمدی شهردار منطقه ۱۵ و جمعی از هنرمندان در این مراسم حضور داشتند.

اسماعیل قضات‌لو مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۵ و رئیس فرهنگسرای خاوران ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) و شهادت مظلومانه جمعی از شیعیان افغانستان در مسجد سیدآباد قندوز گفت: همه این اتفاقات ما را یک قدم به اضطرار نزدیک می‌کند؛ اضطرارِ نبودِ منجی عالم، ان شاء الله این اتفاقات ما را به وحدت نزدیک کند و پرچم اسلام به دست امام زمان (عج) به اهتزاز در آورد.

در ادامه سهیل کریمی مستندساز گفت: هنوز خون برادران و خواهران شهید ما در قندوز پاک نشده است که امروز باز در قندهار این اتفاق تکرار شد، معلوم نیست حادثه بعدی چه زمانی رخ دهد.

وی با ابراز خرسندی از حضور در میان تعدادی از مردم افغانستان اظهارداشت: همیشه گفته‌ام که ما و مردم افغانستان از یک سرزمین، با زبان، اعتقادات و گذشته مشترک هستیم و همیشه به این موضوع افتخار می‌کنم، دشمنان نسبت به وحدت ما حساس هستند و باعث می‌شود خشم آنان بیشتر شود، کسی که به نماز جمعه مسلمانان هم رحم نمی‌کند، معلوم است از کجا خط می‌گیرد.

کریمی خطاب به تعدادی از مردم افغانستان حاضر در این مراسم گفت: ما چندین سال است ادعای این را داریم که میزبان شما هستیم، اما آن طور که شایسته بوده از شما میزبانی نکرده‌ایم و شاید از طرف ما در حق شما اجحاف صورت گرفته باشد، امیدوارم از این پس این طور نباشد و بیشتر کنار هم باشیم و همدیگر را درک کنیم، همچنین امیدوارم برنامه‌هایی به این شکل بیشتر تکرار شود.

پیام تسلیت شهردار تهران به مردم افغانستان

همچنین علیرضا زاکانی شهردار تهران پیام تسلیتی به مناسبت فجایع اخیر صادر کرد که در این مراسم قرائت شد. متن این پیام به شرح زیر است: «شهادت شیعیان افغانستان در انفجار مساجد سیدآباد قندوز و فاطمیه قندهار را به ملت دردمند افغانستان و مسلمانان جهان تسلیت عرض می‌کنم. این جنایت فریاد عصبانیت آمریکایی‌های رانده شده از منطقه است که از حنجره عوامل تروریستی آن‌ها بیرون می‌آید. پیوستگی دیرینه فرهنگی ملت ایران و افغانستان هیچ‌گاه از بین نخواهد رفت.»

خون شهدا دنیا را بیدار خواهد کرد

در ادامه رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) اظهارداشت: بیش از ۴۰ سال است که مردم ایران ثابت کرده‌اند همیشه و در همه اتفاق‌ها کنار مردم افغانستان حضور دارند، ما کشور‌هایی هستیم که خویشاوندیم، ایران وطن دوم شماست، این مجلس اثبات این موضوع است که این دو ملت یکی هستند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را از هم جدا کند.

حجت‌الاسلام امرودی گفت: در این روز‌ها مجامع بین‌المللی حقوق بشر که ادعای آزادی و حکومت مردمی را دارند، این صحنه‌ها و این ظلم‌ها را می‌بیند، اما حرفی نمی‌زنند و سکوت کرده‌اند.

وی افزود: امروزه در این ماجرا فقط خود مردم افغانستان و مردم ایران هستند که با حضور خبرنگاران در صحنه صدای مردم مظلوم افغانستان را به گوش دنیا می‌رسانند، اما این موضوع روی تلخ ماجراست، این اتفاق به ظاهر تلخ روی شیرین هم دارد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: شهادت روی شیرین این اتفاق‌هاست، همانا شهیدان زنده هستند و نزد خدا روزی می‌خورند، شهدا هستند هر چند شما آنان را نمی‌بینید. این افتخاری است که نصیب آنان شده است که در حال نماز خواندن در روز جمعه و در مسجد به شهادت رسیده‌اند.

وی گفت: هم باید به خانواده‌های آنان تسلیت گفت و هم تبریک. ثابت شده است که هر جا شهیدی خونش به زمین ریخته می‌شود، خونش تلف نمی‌شود بلکه جماعتی را بیدار می‌کند، بدانید این شهدای شما ساکت نخواهند نشست بلکه تمام دنیا را بیدار خواهند کرد.

حجت‌الاسلام امرودی افزود: در پایان از سه گروه انتظار داریم، از مجامع بین‌المللی این مدعیان دروغین حقوق بشر و آزادی که سکوت کرده‌اند. از حکام وقت افغانستان؛ وظیفه آنان است تا امنیت را برای مردم فراهم کنند و حداقل نیاز‌ها و امکانات اولیه و ضروری مردم افغانستان را فراهم کنند تا شاهد تشکیل یک دولت مردمی، اسلامی، آزادی گستر و بدون دخالت هیچ کشور بیگانه و مبتنی بر آرای همه مردم افغانستان باشیم و در آخر از سازمان فرهنگی هنری که بتواند در کنار سایر نهاد‌های مردمی و دولتی در قالب فرهنگ و هنر این اتفاقات را به گوش جهانیان برساند.

در پایان مراسم از خانواده مرحوم محمد سرور رجایی نویسنده و شاعر افغانستانی تجلیل و از اثر هنرمند حسن‌روح‌االامین با نام «جان برادر» رونمایی شد.

شعرخوانی سید فضل‌الله قدسی، سید محمد رشید موسوی، هم آوایی تواشیح گروه اسرا و مداحی و نوحه سرایی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از مراسم گرامیداشت شهدای مسجد شیعیان قندوز افغانستان  

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Afghanistan
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۵ مهر ۱۴۰۰
مردم قهرمان ایران این ررا بدانند که عامل اصلی این انتحار و انفجار اخیر مثل گذشته همین طالبان هستند نه کسی دیگری
آخرین اخبار