مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت و نیم میلیون تن کالا، محدودیتی در پذیرش انواع کشتی ندارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در جمع مردم و مسئولان چابهار در بندر شهید بهشتی اظهار داشت: با لطف خداوند و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز یکی از پر ترافیک‌ترین ناوگان های دریایی کشور را در اختیار داریم.

وی تصریح کرد: با بیش از هشت و نیم میلیون تن ظرفیت کالای غیرنفتی، بیش از ۱۲ میلیون تن ظرفیت تجهیزاتی و بیش از ۶۴۰ هزار تی‌ای یو عملیات کانتینری در سال، افتخار ملی در بندر چابهار اتفاق افتاده است و مهم‌تر اینکه می‌توانیم ۳۵ هزار تی‌ای یو (جابجایی کانتینر) یخچالی انجام دهیم.

آقایی با بیان اینکه عملیات تخلیه و بارگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته افزود: در سنوات گذشته سهم کشور در تجارت دریایی در خارج از حوزه خلیج فارس ۲ درصد بوده که امروز تنها در کالای اساسی، ۱۱ درصد از واردات کالای اساسی در بیرون از حوزه خلیج فارس وارد کشور می‌شود و این نشان از ایفای نقش بندر چابهار به عنوان پشتیبان بنادر جنوبی کشور است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در حوزه ایمنی و دریانوردی از افزوده شدن شناور ناجی و مادرسار به شناور‌های جستجو و نجات و ایمنی بندر چابهار طی امسال و سال آینده خبر داد که در راستای اقدامات سازمان بنادر در حوزه ایمنی دریانوردی در بندر چابهار انجام می‌شود.

وی همچنین درباره ۲ پروژه کلان در دست اجرای بندر چابهار افزود: پروژه پوشش کامل رادیویی سواحل استان شامل احداث و نصب پنج سایت، دکل و تجهیزات آن در سواحل استان طی دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و بر این اساس همه دریانوردان در منطقه A ۱ دریایی می‌توانند با ساحل ارتباط بدون اختلال برقرار کنند.

وی با بیان اینکه پروژه برج کنترل ترافیک دریایی چابهار در راستای ایمنی تردد و ترافیک دریانوردی نیز در یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید گفت: ترافیک‌های دریایی VTS و AIS و قسمت کنترل در ساختمان برج بزرگترین بندر اقیانوسی کشور جانمایی و انسجام خواهند یافت.

آقایی با اشاره به اهمیت حوزه دریایی و ایمنی دریانوردی خاطرنشان کرد: دو سایت فرعی MRCC مخابراتی در اسکله‌های شرق و غرب بندر احداث که ساختمان فرعی جستجو و نجات دریایی در پسابندر با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا انتهای امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از همه فعالان عرصه دریایی نیرو‌های نظامی و امنیتی و دریانوردان که با تلاش و همدلی در بُعد اقتصادی و تحریم، کشور را سرافراز و پایدار در حوزه تجارت دریایی نگه داشتند قدردانی کرد.

معاون هماهنگ کننده منطقه سوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نیز گفت: نیروی دریایی در طول هشت سال دفاع مقدس دستاورد‌های عظیمی داشته که از جمله آن‌ها عملیات‌های دریایی و حضور موثر در دستیابی به نهضت قطعه سازی، خودکفایی، سامانه سازی و ساخت شناور‌های سنگین بود ه و این‌ها از دستاورد‌های نیروی دریایی در دفاع مقدس است.

ناخدا یکم رزاقی افزود: عملیات اسکورت کاروان نیروی دریایی در شمال اقیانوس هند و خلیج عدن بعنوان دستاوردی دیگر است.

وی بیان کرد: به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دوردست، تامین امنیت تردد کشتی‌های تجاری و نفتکش با هدف برقراری امنیت پایدار دریایی بین‌المللی، حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در آبها، اثبات امکان حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش در هر جایی که منافع جمهوری اسلامی، از دستاورد‌های نیروی دریایی ارتش است.

وی همچنین از صبوری و دلسوزی خانواده‌های کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فعالان صنعت دریانوردی در ماموریت‌ها قدردانی کرد.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار ویژه شهرستان چابهار نیز روز جهانی دریانوردی را به دست اندرکاران و فعالان عرصه دریانوردی تبریک گفت و بیان کرد: امروز عزت، عظمت، سربلندی، افتخار و اقتدار در امنیت دریایی و جمهوری اسلامی با جانفشانی شهدا در نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران، مجموعه دریابانی، مرزبانی و در حوزه دریایی و بنادر و همه عزیزانی که مایه افتخار و نقش آفرین بودند و خانواده‌های این عزیزان به ارمغان آمد.

رحمدل بامری افزود: امنیت و اقتدار امروز حاصل تلاش همه عزیزان در تمامی مشاغل دریایی، امنیت دریایی، نیرو‌های نظامی و انتظامی، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و مرزبانی است و همه در این افتخار سهم دارند و این ارزش را نظام جمهوری اسلامی و مقام عظمای ولایت به ارمغان آورده است و برکت خون شهداست.

فرماندار ویژه چابهار از اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در برپایی باشکوه و هر ساله نمایشگاه دفاع مقدس و در صحنه اقدام و عمل قدردانی کرد و گفت: انقلابی بودن رکن اصلی است و بر خدمتگزاری در کنار هم برای عاقبت بخیری تاکید کرد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری‌های انجام شده در منطقه و ناوگان حمل و نقلی اظهار کرد: امروز بندر چابهار بعنوان یکی از مهمترین بنادر، هم در ایجاد زیرساخت‌ها و تامین تجهیزات لجستیکی است و هم اراده کارکرد بندر در صحنه اقدام و عمل، انقلابی است.

سرهنگ موسوی فرمانده پایگاه امام علی (ع) نیروی دریایی سپاه چابهار همچنین گفت: شهیدان دریا برای اقتدار کشور حماسه آفرینی کردند و باید از نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه، بنادر و دریانوردی بعنوان سربازان اقتصادی برای اقتدار کشور در عرصه‌های اقتصادی و امنیتی قدردانی کرد.

فرمانده پایگاه دریابانی چابهار نیز با اشاره به بیان مقام معظم رهبری به سواحل مکران، بعنوان گنج پنهان و در کانون توجه قرار گرفتن بندر چابهار، گفت: یکی از طرح‌های بزرگی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه انظباط بخشی تردد‌های دریایی تدوین شد طرح یکپارچه سازی سواحل و نظم بخشی به شناور‌ها تحت عنوان (ICZM) است.

سرهنگ ورمزیار با بیان اینکه اجرای چنین طرح‌هایی اراده جهادی می‌طلبد افزود: وظیفه خود می‌دانیم با نقش‌آفرینی در کنار سازمان بنادر و دریانوردی، برای کمک به موضوعات اقتصادی و جامعه صیادی نقش موثر ایفا کنیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار