قابلیت زنده ماندن در ماه، با لباس فضایی XEMU ناسا

ناسا، فناوری جدید دیگری را توسعه داد تا بشر بتواند با وجود فشار کم جو در فضا زنده بماند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوریگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از انا اصدق العلم، ناسا قصد دارد با کمک لباس فضایی جدید XEMU خود، که مجهز به جدیدترین سیستم‌های پشتیبانی از زندگی است، انسان را بر روی ماه مستقر کند. "این یک گام کوچک برای انسان و یک جهش بزرگ برای بشر است". این جمله‌ای بود که نیل آرمسترانگ هنگام صعود به سطح ماه به عنوان اولین انسان گفت. وی در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ به عنوان بخشی از ماموریت آپولو ۱۱ این کار را انجام داد و از آن زمان، ۱۲ نفر روی ماه قدم زده اند.

بیشتر مأموریت‌های قمری بدون هیچ گونه حضور دائمی انسان، مدارگرد‌ها و فرودگران را درگیر کرده است. با این حال، ناسا برنامه بلند پروازانه آرتمیس را برای ایجاد حضور دائمی انسان در ماه برای تحقیقات علمی و همچنین نقطه مأموریت‌های آینده مریخ اعلام کرده است. بودن دائمی بر روی ماه بسیار متفاوت از چند ماه گردش بر روی آن است. مطمئناً به پرتابگر‌های جدید، تجهیزات فضایی جدید و زیرساخت‌های مدولار برای حمایت از حضور انسان در دراز مدت نیاز است.

لباس فضایی

گرانش ماه حدود ۶ برابر ضعیف‌تر از زمین است و این منجر به نیروی گرانشی کمی می‌شود که مولکول‌ها را در نزدیکی سطح جذب می‌کند و در نتیجه، ماه فاقد اتمسفر قابل مقایسه با زمین است و این منجر به کم شدن فشار جو می‌شود. در خلاء، نقطه جوش مایعات بسیار کاهش می‌یابد، به این معنی که مایعات به طور خودکار گاز ایجاد می‌کنند؛ بنابراین هوا در ریه‌ها و مایعات بدن منبسط می‌شود و آن‌ها را به بافت‌های اندام‌ها و عروق خونی فشار می‌دهد و این باعث ورم می‌شود. در واقع قرار گرفتن طولانی مدت بیش از ۹۰ ثانیه کشنده است، مانند حادثه کاهش فشار در فضاپیمای سایوز ۱۱ در سال ۱۹۷۱. در واقع کمبود فشار جو به معنای کمبود گاز اکسیژن است.

لباس فضایی xEMU

کمبود گاز اکسیژن ممکن است به این معنی باشد که استنشاق اکسیژن بیشتری به ریه‌ها نمی‌رساند و این باعث می‌شود که اندام‌ها خون دریافتی از طریق اکسیژن را متوقف و هوشیاری خود را از دست بدهند و فرد به کما برود و ادامه کمبود اکسیژن باعث مرگ او شود. عدم وجود میدان مغناطیسی قوی و لایه ازن بدین معناست که بدن در معرض تشعشعات یونیزه کننده مضر فضای بیرونی قرار می‌گیرد و این امر ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در زمین شود.

وجود دائمی بشر مستلزم مقادیر زیادی خوردن غذا، اکسیژن، آب، قطعات یدکی و سایر اقلام مورد نیاز برای کار و زندگی است تا به طور منظم ماه را رصد. این ناسا را بر آن داشت تا فناوری‌های جدیدی را توسعه دهد که مهمترین آن‌ها عبارتند از: "سیستم حمل و نقل فضایی شامل فضاپیمای Orion، که سیستم پرتاب فضا و سیستم اکتشاف زمین است و یک لباس فضایی xEMU".


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Japan
میخائیلو
۰۴:۲۵ ۲۵ مهر ۱۴۰۰
فوق‌العاده جالب و هیجان انگیزه
هزینه کردن و پیشرفت تو عرصه های مختلف فضایی خیلی خیلی مهم و ارزشمند و بلکه لازمه
مثلا سیارک ها و دیگر اجرام خطرناک فضایی هر از گاهی سیاره زمین رو تهدید می‌کنند. از اجرام چند ده متری تا حتی اجرامی به ابعاد چندین کیلومتری. مثلا ی جرم سرگردان فضایی به قطر چهل - پنجاه کیلومتر ( احتمالش ضعیفه ، منتها در طولانی مدت خطرش کاملا جدی و واقعیه ) اگه به سیاره دوست داشتنی مون زمین برخورد کنه ، نتیجه اش مرگ تمامی انسانها و ختم بشریته
حتی ی جرم چند صد متری ساکنین ی کشور متوسط رو بکل کشتار میکنه
و تنها دفاع بجا و عاقلانه ما آدمها تلاش مداوم و پیشروی در کسب تکنولوژی‌های جدید تر و بالاتره
آخرین اخبار