محققان در دو گروه شامپانزه‌ دور افتاده در غرب آفریقا بیماری جذام را شناسایی کردند که نشان می‌دهد این بیماری مدتی است بین این حیوانات گسترش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از gizmodo، محققان بیماری جذام را در دو گروه مجزا از شامپانزه‌ها در غرب آفریقا پیدا کردند. منشاء این شیوع ناشناخته می‌باشد، اما تصور می‌شود که این بیماری در میان شامپانزه‌ها نادر است. کیمبرلی هاکینگز، محقق مرکز اکولوژی و حفاظت، از دانشگاه اکستر در انگلستان، در این باره گفت: "این اولین تأیید جذام در حیوانات آفریقا است".

باکتری جذام با حمله به سلول‌ها و ربودن عملکرد آن‌ها به منظور تکثیر زنده می‌ماند. علاوه بر ماهیت خاص خود، علائم پس از عفونت ممکن است سال‌ها تا دو دهه ظاهر نشوند. علائم این بیماری در ابتدا شامل ضایعات یا زخم‌های رنگ پریده است اما با گذشت زمان، عفونت مزمن می‌تواند به تدریج سلول‌های عصبی و چشم را نیز از بین ببرد و منجر به علائمی مانند از دست دادن حس، فلج شدن، کوری و تغییر شکل دائمی اندام‌ها شود. همچنین این بیماری به راحتی قابل انتقال نیست و عفونت از طریق درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

شامپانزه وحشی

با نگاهی به نمونه‌های بافتی پس از مرگ  یک شامپانزه، محققان شامپانزه‌ای به نام زورا را شناسایی کردند که خون او حاوی آثار باکتری جذام قبل از مرگ او در سال ۲۰۰۹ در اثر حمله پلنگ بود. بررسی‌های بعدی عکس‌های زورا، تغییر شکل پوست را نشان داد که می‌تواند بر اثر جذام ایجاد شده باشد. با این حال نمونه‌های مدفوع ذخیره شده او نشان می‌دهد که عفونت حداقل هفت سال زودتر شروع شده است. در نهایت، این گروه موفق شد چندین مورد دیگر جذام را که از طریق آزمایش در دو گروه دور از شامپانزه‌ها در کشور‌های ساحل عاج و گینه بیسائو تایید شده بود، پیدا کند.

شامپانزه جذامی

اگرچه مظنون نحوه برخورد این شامپانزه‌ها با جذام انسان است، اما محققان چندان مطمئن نیستند. از نظر ژنتیکی، نشانه‌های یافت شده در هر جامعه شامپانزه با یکدیگر متفاوت بود و به ندرت در افراد یا حتی مخازن شناخته شده حیوانات یافت می‌شود. هیچکدام از جامعه شامپانزه‌ها زمان زیادی را در اطراف انسان‌ها نمی‌گذرانند و این روند انتقال بعید است.

جالب است بدانید که دانشمندان در انگلستان در سال ۲۰۱۶ شواهدی یافتند که سنجاب‌ها نیز می‌توانند به بیماری جذام مبتلا شوند. محققان همچنین از میان ۴۶۷ شامپانزه مشاهده شده در طول سال‌ها در جایی که وودستوک در آن زندگی می‌کند، فقط چهار مورد را شناسایی کرده اند. آن‌ها می‌گویند تحقیقات بیشتری برای درک گسترش و منشاء جذام در بین جمعیت شامپانزه‌های وحشی لازم است.


بیشتربخوانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.