معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته تولید گردو با کیفیت در تویسرکان مانع خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برداشت گردو در تویسرکان اهمیت بالایی در تامین امنیت غذایی دارد و در سال گدشته مانع خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور شد.

محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در آئین شکرگزاری جشن گردو با بیان اینکه در شرایط سخت تحریم تنها بخشی که مقتدرانه مقاومت کرد بخش کشاورزی بود بیان کرد: برداشت گردو در تویسرکان اهمیت بالایی در تامین امنیت غدایی دارد و در سال گدشته مانع خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور شد.

او با بیان اینکه سال گذشته از ۲۶۰ هزار تن گردوی تولید شده در کشور کمتر از هزار تن صادر شده و مابقی به مصرف داخلی رسیده است، افزود: اگر گردوی تویسرکان را نداشتیم مبالغ بسیار زیادی برای واردات این محصول به کشور صرف می‌شد همچنین در سال گذشته گردوی تویسرکان مانع خروج میلیون ها دلار ارز از کشور شد.

برومندی با بیان اینکه در بخش کشاورزی در سال گذشته شش میلیارد دلار درآمد ارزی داشته‌ایم که بیش از ۳ میلیارد دلار در حوزه باغبانی بود، اظهار داشت: محصول پسته به‌تن‌هایی توانسته معادل بیست درصد درآمد نفتی کشور درآمد ارزی داشته باشد و در بخش واردارت با توجه به برخی محدودیت‌ها واردات چهار محصول موز، انبه، نارگیل و آناناس سالانه موجب خروج بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان از کشور می‌شود که اگر گردوی تویسرکان تولید نمی‌شد مقدار بسیار زیادتری جهت واردات صرف می‌شد که این نشانگر اهمیت باغبانی در کشور است.

او همچنین با اشاره به اینکه از ۲۴ میلیون تن محصولی که در کشور در حوزه باغبانی تولید می‌شود بخش قابل‌توجهی در مسیر صادرات قرار می‌گیرد، اضافه کرد: سال گذشته ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار تن سیب در کشور تولید شده است که از این میزان ۸۸۰ هزار تن صادر شده است.

برومندی با اشاره به اینکه باید متناسب با پیشرفت‌های دنیا در حوزه باغبانی ورود دانش داشت و تولید را در واحد سطح در باغبانی افزایش داد، ابراز داشت: باغبانی به تلطیف هوا و توسعه پایدار و توسعه روستا‌ها و تکمیل صنایع تبدیلی کمک شایانی خواهد کرد، طبق برآورد‌ها براساس برنامه تدوین شده می‌توان طی چند سال آینده درآمد ارزی ۲.۳ میلیارد دلاری کشور را به حدود بیش‌از ۱۰ میلیارد دلار یعنی معادل درآمدی که امروز در پتروشیمی‌ها است رساند.

او گفت: تویسرکان ظرفیت گیاهان دارویی زیادی دارد که در این زمینه تسهیلات خوبی از صندوق کارآفرین امید دریافت خواهد کرد همچنین تسهیلات هشت درصدی به گلخانه‌های زیر سه هزار متر برای فارغ‌التحصیلان بیکار، زنان سرپرست خانواده و افراد واجد شرایط واگذار خواهد شد.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.