اتحادیه اروپا پیشنهادی برای تسهیل بررسی‌های مرزی و با هدف حل اختلافات با ایرلند شمالی ارائه کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) کاهش بررسی‌های مرزی را در قالب پیشنهادی برای حل اختلافات با ایرلند شمالی ارائه کرد.

«ماروس سفکوویچ» کمیسر برگزیت در اتحادیه اروپا، برای کاهش اختلافات با ایرلند شمالی در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود پیشنهاد داد ۸۰ درصد از بازرسی‌های غذایی که از ایرلند به انگلیس وارد می‌شود، کاهش یابند.

او در ادامه افزود: «این قانون تنها شامل کالاهایی خواهد شد که برای فروش در ایرلند شمالی گذاشته شده‌اند.»

سفکوویچ معتقد است این اقدام در کنار اقدامات دیگر «ثبات و قابلِ پیش‌بینی بودن» در ایرلند شمالی را افزایش می‌دهد.

حزب اتحادگرای دموکراتیک (DUP) با بیان آن‌که مقامات ارشد اتحادیه اروپا این مسئله را با دقت بالا مورد برسی قرار خواهند داد، پیشنهاد این مقام را «نقطه شروع» خوبی نامیده است، اما در عین حال می‌گوید: «از ایده تا تغییرات اساسی فاصله بسیار است.»

نشریه گاردین نیز به نقل از یکی از مقامات اتحادیه اروپا درباره این پیشنهاد نوشت: «در درجه اول این درخواستی برای انگلیس است تا واقع‌بین باشد، بر اطمینان، ثبات و قابلیت پیش‌بینی تمرکز کنید. ما فکر می‌کنیم مذاکره مجدد درباره پروتکل، به بی‌اعتمای می‌انجامد و دقیقا نتیجه عکس چیزی است که ما می‌خواهیم.»

این مقام همچنین گفت: «قطعاً دلیلی برای طولانی شدن مذاکرات به مدت ۳ سال و نیم وجود دارد، اکنون فکر می‌کنم به راه‌حلی قابل اجرا در این زمینه دست یافته‌ایم.»

پروتکل ایرلند شمالی که در اکتبر سال ۲۰۲۰ به امضای نخست‌وزیر انگلیس ‏رسید، بخشی از توافق‌نامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت ‏است که بر اساس آن لندن به طور رسمی در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه ‏اروپا خارج شد. ‏

بر اساس این پروتکل، نباید واردات کالا و خدمات از اتحادیه اروپا به ایرلند ‏شمالی مشمول تعرفه‌های گمرکی انگلیس شود و لندن ملزم به رعایت ‏قوانین اتحادیه اروپا در زمینه تجارت کالا و خدمات است که تعرفه گمرکی صفر درصدی را ‏برای واردات و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته است.

از طرفی‏، مقامات انگلیس اصرار دارند که نمی‌توانند واردات کالا از اتحادیه اروپا به ایرلند ‏شمالی را تحمل کنند، زیرا این امر می‌تواند بر بازار داخلی انگلیس آسیب ‏برساند. از سوی دیگر، لندن می‌خواهد بسیاری از کالا‌های خود را به ایرلند ‏شمالی و بدون رعایت استاندارد‌های اروپایی ارسال کند، که عملاً به عنوان ‏بخشی از بازار واحد اروپا، ملزم به اجرای قوانین گمرکی این اتحادیه و پیروی ‏از قوانین آن در مورد استاندارد‌های محصول است. ‏

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار