یکی از انواع مه‌ها که با آمدن فصل پاییز در ارتفاعات تشکیل می‌شود، مه کوهستان یا فرا شیبی است که می‌تواند برای کوهنوردان خطراتی را به همراه داشته باشد.

محسن هاشم نژاد کارشناس و مدرس هواشناسی کوهستان در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مه کوهستان یا فرا شیبی یکی از انواع مه است که بیشتر در فصل پاییز و به ویژه در فصل زمستان در مناطق کوهستانی تشکیل می‌شود.

کارشناس هواشناسی کوهستان با بیان اینکه در فصل پاییز و زمستان به تدریج شاهد بارش برف خواهیم بود، افزود: وقتی در ارتفاعات برف می‌بارد، همزمان در سطح شهر به دلیل دما‌های بالا بارش به صورت باران خواهد بود.

او ادامه داد: در ارتفاعات کوهستانی تابش آفتاب سطوح خیس را گرم می‌کند و هوا در دامنه تپه مرطوب می‌شود. این هوای مرطوب وقتی از یک حد ارتفاعی عبور می‌کند به دمای اشباع می رسد و قطرات ریز آب در هوا به وجود می‌آید و شرایط تشکیل مه در ارتفاعات ایجاد می‌شود.

هاشم نژاد گفت: عبور این مه از روی برف همزمان با انرژی تابشی آفتاب در ارتفاعات، ابری به ظاهر متراکم به وجود می‌آید که از پایین به طرف بالا حرکت می‌کند.

این کارشناس هواشناسی کوهستان با اشاره به ایجاد مخاطرات و حوادث این نوع مه در ارتفاعات، اظهار کرد: مه کوهستان یا فرا شیبی در طول سال‌های گذشته خطراتی را برای کوهنوردان هنگام صعود به ارتفاعات به وجود آورده است که رعایت برخی ملاحظات در زمان برخورد با آن از سوی کوهنوردان ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار