کرملین ادعای نخست وزیر جدید ژاپن مبنی بر گسترش حاکمیت ژاپن در مجمع الجزایر مورد اختلاف توکیو و مسکو را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، روسیه به ادعای نخست وزیر جدید ژاپن مبنی بر حاکمیت توکیو به جزایر اقیانوس آرام واکنش نشان داد و این چهار جزیره را جز قلمرو روسیه خواند.

در حالی که مسکو مجمع الجزایری را که دریای اختسک و اقیانوس آرام را از هم جدا می‌کند تحت مالکیت خود می‌داند، توکیو این جزایر را متعلق به خاک ژاپن خوانده بود.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه در پارلمان این کشور ادعا کرد که این چهار جزیره به عنوان سرزمین‌های شمالی ژاپن شناخته می‌شوند. او همچنین اشاره کرد: «حاکمیت کشور ما سرزمین‌های شمالی را در بر می‌گیرد.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در تماس تلفنی با خبرنگاران گفت: «ما با چنین بیانیه‌ای موافق نیستیم و این مجمع الجزایر را جز قلمرو روسیه می‌دانیم.»

این اختلافات ارضی به زمانی برمی گردد که اتحاد جماهیر شوروی در پایان جنگ جهانی دوم این جزایر را تصرف کرد. با وجود تلاش‌های مکرر در ۷۰ سال گذشته برای دستیابی به توافق، این اختلاف باعث شده است که روسیه و ژاپن هرگز نتوانند یک معاهده صلح رسمی امضا کنند.

از نظر استراتژیک، کنترل جزایر باعث می‌شود روسیه در طول سال برای ناوگان کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌های خود به اقیانوس آرام دسترسی داشته باشد. روسیه پایگاه‌های نظامی در مجمع الجزایر دارد و سیستم‌های موشکی را در این جزایر مستقر کرده است.

این جزایر سرشار از چشمه‌های آب گرم، مواد معدنی و فلزات کمیاب مانند رنیوم است که در تولید هواپیما‌های مافوق صوت استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار