جمعی از کوره داران خراسان جنوبی که به پخت آجر مشغول هستند، از نرخ بالای گاز مصرفی گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، جمعی از کوره داران شهرستان خوسف از بالا بودن قیمت گاز مصرفی در کوره‌های آجرپزی گلایه دارند.

به گفته یکی از کوره داران، نرخ گاز در اسفند ماه پارسال ۱۱۰ تومان به ازای هر متر مکعب گاز مصرفی بوده است که حالا این رقم به ۳۷۰ تومان رسیده است.

هزینه گاز برای پخت یک میلیون آجر در پایان سال ۹۹، حدود ۲۲ میلیون تومان بوده است و حالا این رقم به ۹۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و کوره داران را بی رغبت به ادامه تولید کرده است.

کوره داران استفاده از نفت کوره‌ای را جایگزینی می‌دانند که می‌توان با استفاده از آن به پخت آجر ادامه داد و دیگر از گاز استفاده نکرد.

قیمت ها بر اساس خوراک پتروشیمی محاسبه می شوند

این موضوع و دلایل آن را از شرکت گاز خراسان جنوبی پیگیری کردیم.

هاشمی مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بر اساس بند ط تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، نرخ سوخت واحد‌های پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحد‌های تولید فلزات و کانی‌های فلزی برابر ۳۰ درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی است.

او افزود: واحد‌های سیمانی و سایر صنایع از جمله کوره‌های آجر پزی، ۱۰ درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به صنایع پتروشیمی را پرداخت می‌کنند.


بیشتر بخوانید


هاشمی بیان کرد: این نرخ‌ها در قانون بودجه آمده و در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است؛ بنابراین شرکت ملی گاز ایران و واحد‌های استانی هیچ گونه دخل و تصرفی در قیمت گاز تحویلی به صنایع ندارند.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار کرد: قیمت خوراک پتروشیمی به صورت ماهیانه به شرکت ملی گاز ابلاغ می‌شود و گاز بها نیز به همین صورت در هر ماه متغیر است و صورتحساب‌های صادر شده، پس از ابلاغ نرخ‌های جدید اصلاح می‌شوند.

او ادامه داد: دلیل افزایش قیمت هر متر مکعب گاز نیز به دلیل متغیر بودن نرخ خوراک تحویلی به واحد‌های پتروشیمی است.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.