امید جهان نژادیان از پهلوگیری ۵ فروند کشتی اقیانوس پیما حامل گندم و شکر خام در اسکله‌های غلات بندر امام خمینی (ره) خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، امید جهان نژادیان، مدیرکل غلات و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به پهلوگیری ۵ فروند کشتی شامل: ۴ کشتی گندم به وزن ۳۰۱ هزار و ۵۰۰ تن و یک کشتی حامل ۶۵ هزار تن شکر خام وارداتی در بندر امام خمینی (ره) گفت: محموله‌های وارداتی به سفارش شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران هستند و طبق برنامه کار تخلیه آن‌ها پس از انجام تشریفات و نظارت‌های قانونی شامل؛ استاندارد، غذا و دارو و گمرک آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه روزانه حدود ۴۰ هزار تن تخلیه بار از این کشتی‌ها انجام می‌شود که از این میزان ۱۵ تا ۲۰ هزار تن حمل یکسره به سایر استان‌ها خواهیم داشت، افزود: حدود ۳۵۰ هزار تن گندم، ۱۵۰ هزار تن روغن خام خوراکی و ۶۵ هزار تن شکر در انبار‌های بندرامام خمینی وجود دارد که به تدریج از انبار‌ها خارج و به وسیله شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به مناطق هدف منتقل می‌شود.

جهان نژادیان بیان داشت: هم اکنون هیچ کالای اساسی رسوبی (غلات) که ۲ ماه از زمان تخلیه آن سپری شده و بلاتکیف باشد در بندر امام خمینی (ره) وجود ندارد، چون غلات وارداتی ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز از بندرگاه به سایر استان‌های نیازمند حمل می‌شوند.

به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان؛ از ابتدای امسال تاکنون ۱.۸ میلیون تن کالای اساسی (غلات) از طریق بندر امام وارد کشور شده که از این میزان ۱.۴ میلیون تن به نقاط مختلف کشور ارسال شده اند، ضمن اینکه براساس برنامه ابلاغی شرکت بازرگانی دولتی ایران، تا پایان امسال ۲ میلیون تن غلات دیگر از طریق بندر به منظور تامین نیاز‌های داخلی وارد کشور خواهد شد.

ترانزیت فرآورده‌های نفتی در بندر امام رونق گرفته است

عادل دریس، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره) نیز با اشاره به اینکه مجتمع بندری امام‌خمینی (ره) با برخورداری از مزیت‌های بازرگانی و زیرساخت‌های لازم در زمینه‌ی تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی زمینه مساعدی برای فعالیت پایانه‌های نفتی بخش خصوصی فراهم کرده است، گفت: در نیمه نخست امسال بیش از ۹۷۶ هزار تن در مجتمع بندری امام خمینی (ره) از طریق رویه‌های ترانزیت، صادرات و واردات تخلیه و بارگیری شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

او با اشاره به تردد ۱۰۰ فروند کشتی حامل فرآورده‌های نفتی در بازه زمانی یاد شده، در تبیین دلایل رونق تخلیه و بارگیری این نوع کالا بیان داشت: افزایش تقاضا در بازار‌های جهانی و به دنبال آن افزایش قیمت نفت و مساعد شدن زمینه فعالیت‌های بازرگانی در اثر کنترل شیوع ویروس کرونا از اهم این موارد به شمار می‌روند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.