مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات برای جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل به کلاس درس در استان با قوت ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حمیدرضا رخشانی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت:  عوامل متعددی در فرآیند بازمانده شدن از تحصیل در سیستان و بلوچستان موثر است که می‌توان به فقر فرهنگی و اقتصادی، کودکان کار، پراکندگی و سخت گذر بودن مناطق و روستا‌ها اشاره کرد.

وی گفت: یکی از چالش‌های موجود در احصاء آمار واقعی بازماندگان از تحصیل عدم وجود سامانه کشوری و گزارش گیری از این موضوع است که کار را پیچیده و سخت کرده و مشکلات فراوانی را پیش‌رو قرار می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: با بهره‌گیری از بستر‌های مختلف نیروی انسانی و امکانات موجود و بر اساس تعاریف جاری در حوزه بازماندگان از تحصیل به آماری متعارف دست یافتیم و این فرآیند از سال ۹۳ تاکنون رصد و پایش شده است.

وی گفت: حضور خیران در استان با هدف توسعه فضا‌های آموزشی و تمهید مقدمات لازم برای جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل است که تاکنون این مهم به خوبی پیش رفته و ادامه نیز دارد و امید آن داریم تا موضوع ارتقای شاخص نگه‌داشت دانش آموز محقق شود.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان کمبود معلم را از چالش‌های استان بر شمرد و گفت: این استان در سال تحصیلی جدید با کمبود ۱۲ هزار و ۴۳۴ نفر معلم روبرو است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی گذشته با جمعیت ۸۲۵ هزار و ۱۲۲ دانش آموز با کمبود ۱۰ هزار و ۲۴۸ معلم روبرو بود، اما این کمبود هیچ خللی در آموزش دانش آموزان وارد نکرد و از طریق خرید خدمات، حق التدریس، سرباز معلمان و حق التدریس نیرو‌های شاغل و برون سپاری این کمبود برطرف شد.

رخشانی بیان کرد: با وجود همه مشکلات و کمبود‌هایی که در استان وجود داشت همواره تلاش کردیم با اولویت‌بندی شاخص محوری و براساس آمار و اطلاعات برنامه‌ریزی کرده و سپس برای رفع مشکلات قدم برداریم.

وی گفت: پراکندگی جمعیت در سیستان و بلوچستان بیش از سه برابر متوسط کشور، کثرت مراکز جمعیتی با آمار اندک، مناطق مرزی و دورافتاده، فقر اقتصادی خانواده‌ها و پایین بودن نرخ متوسط درآمد خانوار از جمله مهمترین مشکلات بخش آموزش در این استان است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.