تزریق هر دوز واکسن کرونا عملکردی متفاوت در مقابله با این ویروس و تغییر شکل آن دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، دکتر سید ناصر عمادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دوز اول واکسن کرونا برای بیداری و هوشیاری سیستم ایمنی، دوز دوم برای تقویت و توانمندی سیستم ایمنی و دوز سوم یا بوستر برای استمرار بیداری و توانمندی سیستم ایمنی در ماه‌ها و سال‌های بعد تزریق می‌شود.

او افزود: دوز سوم یا بوستر متفاوت از واکسن دوز اول و دوم است و در مقابل تغییر شکل و جهش ویروس و یا سویه‌های مختلف آن کارآمد و مقاوم خواهد بود.

دکتر سید ناصر عمادی ادامه داد: هر تغییری به منظور توانمندی سیستم ایمنی برای مبارزه با کرونا ممکن و دور از انتظار نیست و همه روش‌های نوین برای تکمیل درمان و پیشگیری از کرونا باید لحاظ شود.

این پزشک بدون مرز مازندرانی با بیان اینکه دریافت کنندگان واکسن کرونا نگران کاهش آنتی بادی بعد از تزریق واکسن نباشند، گفت: ایمنی بدن شامل ایمنی هومورال و ایمنی سلولی است که در ایمنی هومورال آنتی بادی بعد از ابتلا به هر ویروسی از جمله کرونا در بدن تولید می‌کند و ما‌ههای بعد کاهش می‌یابد.

او افزود: ایمنی سلولی با وجود سلول‌های یادآور و یا خاطره نقش مهم تری در مبارزه با کرونا دارد به طوری که معمولاً تا سال‌ها هوشیار و فعال خواهند بود تا در صورت مواجهه و یا ورود ویروس به بدن بلافاصله به سیستم ایمنی هومورال دستور دهند که آنتی بادی علیه کرونا را در بدن ترشح و از بدن محافظت کند.

دکتر عمادی با بیان اینکه این موضوع در خصوص همه واکسن‌ها صادق است، افزود: پایین بودن آنتی بادی به معنای عدم کارایی واکسن و امکان ابتلا به کرونا نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگرچه هنوز همه زوایای چرخه زندگی ویروس کرونا بسیار آشکار نیست، اما معیار‌های دیگر از جمله غیر فعال شدن ایمنی سلولی با توجه به گذشت سال‌ها و یا نقص سیستم ایمنی، ابتلا به بیماری‌های داخلی، افزایش سن، سویه‌های جدید ویروس کرونا، سوءتغذیه و شیمی درمانی نیز می‌تواند از علل موثر دیگر در ابتلای مجدد به این بیماری باشد.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.