قانون مالیات بر خانه های خالی و لوکس از نوع تنظیمی هستند و هدف قانونگذار، کسب درآمد دولت نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدت هاست که بازار مسکن با مشکلات زیادی از جمله بالابودن قیمت و ناتوانی مردم برای خرید منزل مسکونی مواجه است. در این بین، قوانینی وجود دارند که می‌توانند تاحدودی در کنترل نوسانات و عدم تعادل‌ها در بازار ملک موثر باشند.

قوانین مالیاتی که هدف درآمدزایی ندارند!

از جمله این قوانین، دو  قانون مالیاتی است که برخلاف تصور مردم از مالیات ستانی یعنی درآمدزایی دولت، هدفش تنظیم گری در بازار مسکن است. منظور، قانون مالیات بر خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس است.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس در قانون بودجه کشور در سال ۱۳۹۹ آمده، اما در سال گذشته در هیات وزیران به تصویب نرسید. در سال بعد یعنی قانون بودجه ۱۴۰۰ مجددا این دو قانون تکرار می‌شود.

از ابتدای سال نیز وعده اخذ این مالیات‌ها از سوی روسای ارگان‌های ذیربط مطرح می‌شود. اما تاکنون که بیش از شش ماه از سال گذشته هنوز خبری از اخذ این مالیات‌ها به گوش نمی‌رسید تا اینکه هفته پیش در تاریخ ۱۴ مهرماه، قانون مالیات خانه‌های خالی در هیات وزیران به تصویب می‌رسد. لازم به ذکر است که مالیات خانه‌های لوکس همچنان در صف تصویب هیات وزیران باقی است.

سازمان مالیاتی اطلاعات خانه های خالی و لوکس را دریافت نکرده است

گفتنی است که محمود علیزاده در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از تعلل‌های وزارت راه مبنی بر اینکه تاکنون هیچ اطلاعات و داده‌ای از سوی این وزارتخانه به سازمانی مالیاتی نرسیده است، خبر می‌دهد.

البته سامانه املاک و اسکان که مودیان موظف به معرفی خانه‌های خالی خود از طریق آن هستند نیز دچار اختلالاتی و قطعی‌هایی است که اجرای این قانون را بیشتر به تعویق انداخته است.

برای چگونگی اخذ این مالیات‌ها با کارشناس مالیاتی گفتگو کردیم.

عبدالرضا ارسطو کارشناس مالیاتی مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اهم سازوکار اجرایی اصلاحیه سال ۱۳۹۹ قانون مالیات بر خانه‌های خالی بدین صورت است که واحد‌های مسکونی واقع در شهر‌های بالای صد هزار نفر که بیش از ۱۲۰ روز در سال ساکن یا کاربر نداشته باشند، مشمول مالیات بر خانه‌های خالی با نرخ‌های افزایش یافته (نسبت به قانون قدیم) می‌شوند. البته شایان ذکر است که تمام مالکان املاک شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک خود را در این سامانه اظهار کنند، اما صرفا املاک شهر‌های بالای صد هزار نفر مشمول این مالیات هستند.

ارسطو با اشاره به اینکه واحد‌های روستایی مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌شوند، تاکید کرد: مالکان این واحد‌ها اگر اطلاعات املاک خود را در سامانه ثبت نکنند، مشمول ۲۰ درصد جریمه از مالیات بر خانه‌های خالی خواهند شد. قانونگذار به منظور حمایت از ساخت و ساز‌های معمولی ۱۲ ماه و پروژه‌های انبوسازی ۱۸ ماه پس از گواهی پایان کار مهلت برای فروش و یا اجاره آن‌ها قرار داده است.

او ادامه داد: هرگونه تغییر مالکیت در واحد‌های مسکونی باید ظرف مدت ۱۲۰ روز در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت شود تا اطلاعات این سامانه تکمیل شود. مبتنی بر مفاد این قانون وظیفه تشخیص و تعیین واحد‌های خالی برعهده وزرات راه و شهرسازی است و پس از آن باید فهرست واحد‌های خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال شود.

این کارشناس مالیاتی بیان کرد: سازمان امور مالیاتی باید هرساله تا پایان تیر ماه مالیات واحد‌های خالی را محاسبه و به مالکان آن‌ها اعلام کند و مالکان آن‌ها باید ظرف یک ماه نسبت به تسویه مالیات متعلقه اقدام کرده تا مشمول جریمه نشوند. از این پس نقل و انتقال املاک پس از پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی امکانپذیر است.

یک ملک اصلی و ملک فرعی در شهری دیگر از پرداخت مالیات معاف هستند

او ادامه داد: در این قانون هر خانوار می‌تواند یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی در یک شهر دیگر ثبت کرده و مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نشود. علاوه بر معافیت اقامتگاه اصلی و فرعی خانوارها، حداکثر یک واحد که مورد استفاده یکی از اعضای خانواده باشد، از مالیات معاف است. همچنین بیماران، طلاب، دانشجویان و شاغل اگر در شهری غیر از شهر‌های مرتبط با اقامتگاه اصلی و فرعی ساکن شوند، اگر اسناد و مدارک ارائه دهند، همچنان از مالیات بر خانه خالی معاف هستند.

ارسطو میزان مالیات پرداختی یک خانه را به عنوان نمونه محاسبه و تصریح کرد: اگر اجاره یک واحد مسکونی مبتنی بر دفترچه ارزش اجاری املاک برابر با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان ودیعه و ماهانه دو میلیون تومان اجاره باشد، مالیات خالی بودن این خانه در سال اول حدود ۲۸ میلیون تومان خواهد بود.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به چالش‌هایی که این قانون مالیاتی در اجرا تاکنون با آن مواجه بوده است، بیان کرد: چالش‌ها و نگرانی‌هایی در خصوص اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی وجود دارد که می‌تواند اثربخشی آن را کاهش دهد. ناهماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی، ضعف‌های سامانه املاک و اسکان کشور، همکاری دستگاه‌های اجرایی در تشریک و تسهیم اطلاعات با وزارت راه و شهرسازی جهت تکمیل سامانه، همکاری بانک‌ها و مراکز ارائه دهنده خدمات عمومی با وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی به منظور اعمال و تقویت ضمانت‌های اجرایی مندرج در قانون، راهکار‌های دور زدن قانون و فرار مالیاتی و ... از جمله آسیب‌هایی هستند که باید برای رفع آن‌ها چاره اندیشی شود.

براساس قانون مالیات بر خانه‌های لوکس مالکان خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات به صورت پلکانی می‌شوند.

واحد مسکونی با ارزش 10 تا 15 میلیارد تومان (نسبت به مازاد 10 میلیارد تومان) 0.1 درصد
واحد مسکونی با ارزش 15 تا 25 میلیارد تومان (نسبت به مازاد 15 میلیارد تومان 0.2 درصد
واحد مسکونی با ارزش 25 تا 40 میلیارد تومان (نسبت به مازاد 25 میلیون تومان) 0.3 درصد
واحد مسکونی با ارزش 40 تا 60 میلیارد تومان (نسبت به مازاد 40 میلیون تومان) 0.4 درصد 
واحد مسکونی با ارزش بیش از 60 میلیارد تومان نسبت به مازادش 0.5 درصد

بعد از تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی مالکانی که مشمول پرداخت می‌شوند موظف اند که تا پایان بهمن ماه امسال نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند. اما مالیات خانه‌های لوکس باید به تصوب هیات وزیران برسد و هنوز اراده‌ای برای اجرایی این قانون حتی در دولت جدید شکل نگرفته است.

البته لازم به تاکید دوباره است که هر دوی این قانون‌ها از نوع مالیات‌های تنظیمی بوده و درآمد چندانی را نصیب دولت نمی‌کنند. همین موضوع جای بحث دارد که با وجود تنظیم گری در بازار مسکن چرا همچنان موانعی وجود دارند که اجرای این قوانین را به تعویق می‌اندازند.

گزارش از فاطمه خان احمدی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
افشین
۰۱:۰۸ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
هزاران خونه در تهران خالیه وفقط وفقط ساعتی اجاره میدن .محلی شده برای فساد.اگه قبول ندارین به سایت دیوار وشیپور قسمت املاک اجاره ایی یک بازدید کنید. نه تنها تهران که هر محله ایی هست تمام شهرهای ایران وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
بزودی؛
مالیات درب خانه های خالی را می زند/ لوکس نشین ها چقدر مالیات خواهند داد؟

یکسال است این حرف را تکرار میکنید بیشتر خانه های لوکس مال سران و آقازاده هاست مگر میشود از خودتان مالیات بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ح
۲۱:۵۳ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
مالیات بر خانه های لوکس مالیات بر تورم است واین اجحاف در حق مردم است
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۲۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
ببخشید // ددی میگه اون خونه هایی را که برای روز مبادا تو کانادا خریدم هم باید مالیاتش را بدیم ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
جالبه مالیات بر خانه های خالی که مربوط به طبقه متوسط جامعه است تا بهمن اجرایی میشه اما خانه های لوکس امسال اجرایی نمیشه چرا؟؟؟ اینم مثل قانونی که گفتند مسیولین باید داراییشون را ثبت کنن شده، مسئولی که ثبت نکرد هیچ اومدند سراغ مردم عادی
اخه همه چیز این مملکت مال سرمایه دار واکثر سرمایه دارانم مسئولین کشورند
نتیجه میشه گرفت که مالیات را مردم عادی باید بپردازند مثل مالیاتی حقوق را که کارگر وکارمند با حداقل حقوق داره میپردازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
با این تورم بالای ۵۰ درصد خانه ها بالای ۱۰ میلیارد است واین مالیات بر تورم است ومردم نباید بدهند چون تورم دست مردم نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۴۳ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
خیلی قوانین تصویب شد که به ظاهر به نفع اقتصاد بود چون خصوصی سازی که دیدیم کارخانجاتی چون هپکو، نیشکر هفت تپه و ووو ماحصلش چه شد،،، پس نمی‌توان به استدلال هایی که الگو برداری از غرب شده اتکا کرد،، ورود دولت به مسائل خصوصی وروابط اقتصادی مردم چون قانون مالیات بر خانه های خالی ومایملک مردم،،، هیچ معنایی ندارد جز اینکه دولت می‌گوید من در سر این سفره هستم منم میخواهم،، پس کمکی به مستاجر و مردم نیست اگر دولت دلسوز است مالیات به صادرات و مناطق آزاد تجاری وضع کند،، قوانین خاک خورده چون وحدت رویه در تامین اجتماعی را اجرایی کند،، اگر راست می‌گوید قانون متعهد بودن به اشتغال وازدواج و اجرایی کند،، ارز ناشی از صادرات را به کشور وارد کند،،، نه اینکه به مایملک مردم وارد شود،،، به مایملک بانک‌ها و ووو وارد شود،، آقای عزیز که فکر می کنی این قانون مالیات بر مایملک خواهی دید که این قانون در کشور به نفع عامه نیست وآسایش را از مردم صلب می کند وچاره ای برای مردم نمی گذارد جز مهاجرت... چون جای نفس برای مردم نگذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۴۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
واقعا جای تاسف داره،،، که چیزهایی را رسانه ای میکنید که به ضرر مردم هست،، سالیان سال هست که مردم برای حفظ سرمایه وزحمت خود پس اندازه‌ای خود را به کالا تبدیل می کنند.. ضعف اصلی افت ارزش پول را بدین شکل مقاومت کرده وزندگی خود را حفظ کرده اند.. اگر نرخ دلار از چهار هزار تومان به سی وو تغییر نمی‌کرد مردم نیازی به خرید نمی داشتند.. به نوعی می‌توان گفت که این همان اقتصاد مقاومتی است.. وکشور تا به حال حفظ شده.. حال که با قوانین غربی سراغ مایملک مردم آمده اند،، کمک به فرار سرمایه از کشور می‌شود و مردم سرمایه خرد خود را به اطراف منتقل می کنند واین باعث تضعیف کشور از سرمایه می‌شود،،، یک کارخانه دار، یک کشور، یک صنعتگر یک تولید کننده حق دارد ماشین وخانه در کشور داشته باشد واگر این حقوق از اوصلب شود ذره ای برای این آب وخاک دلسوزی نمی‌کند.. این قانون مغایر قانون مالکیت است ومغایر منافع ملی وبرای مردم بروکراسی ایجاد می کند وهیچ کمکی به ارزانی نمی کند.. مالیات از چهار صفری که از پول ملی کاسته شده بی انصافی است اول از همه جیب مردم و زدند و بعد سراغ مایملک مردم آمدند.. چرا قوانین خاک خورده دیگر مجلس که برای آنها هزینه دارد را اجرایی نمی کنند.. چون تامین کار ومسکن وو برای جوانان ووو چرا صادرات ومناطق آزاد را مالیات می‌بندند.. چرا شیره جان مردم را میممکند این همان خواست غربی ها و صهیونیسم و دشمنان مردم ماست،، متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۳۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
دولت که نمیخواد خونه های خالی رو بگیره که نگران باشید میگه باید خالی نمونه و احتکار نشه که باعث دلال بازی و اینجور مسائل نشه و همه جای دنیا این روش در حال انجامه
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۱:۳۷ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
جناب از خانه های خالی مالیات گرفته میشود شما صد تا خونه بخر ولی اجاره بده ،کسی ازت مالیات نمیگیره، ذر ضمن چرا از ثروتمندانی که فرار مالیاتی دارن حمایت میکنی ثروتمندان به بهانه های مختلف از دادن مالیات واقعی تفره میرن لازم نیست بیشتر مظلوم نمایی کنن.
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۰۳:۵۴ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
خانه های خالی برای بانکها وحقوقی هاست که معاف کرده اند خبری نیست،از کجا آوردی برای مقامات ومسیولین است که خبری نیست ولی همه اینها برای مردم عادی باید اجرا بشه جالبه،هدف فقط ایجاد نارضایتی دراقشار متوسط جامعه است همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
از کجا آورده ای -+مالیات پلکانی بر اموال منقول+خرید خانه‌های خالی یه قیمت کارشناسی دولت بهتر از درگیر کردن مردم با یکدیگر ودولت است...
-
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
مالیات از خانه های لوکس گرفته نخواهد شد ؟ مانند تمام قانون های دیگر درمورد قشر ضعیف و متوسط به پایین فقط اجرا خواهد شد
-
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
مالیات از خانه های لوکس گرفته نخواهد شد ؟ مانند تمام قانون های دیگر درمورد قشر ضعیف و متوسط به پایین فقط اجرا خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
چه سودی به حال تو دارد حرس می خوری الان بیشتر خانه ها با این تورم‌لوکس به حساب می آید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی کیا
۰۹:۴۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
مبلغ مالیات باید به نحوی باشد که مالک را مجبور به فروش یا اجاره کند وگرنه به درد نمیخورد و فقط رافع مسئولیت مسولین خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۷ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
مردم گوشت و تخم مرغ و مایحتاج معمولی زنگی را هم نمی توانند بخرند !بهتر است برای حل مشکل برای آنها هم مالیات اخذ کنید!؟بجای اینکار مشکلات اقتصاد را حل کنید و نتوانی سیستم فشل خود را گردن مردم نگذارید؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
از افرادی که دهها اپارتمان دارند و پزشکان و درمانگاهایی که درآمدهای هنگفت دارند باید مالیات گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
کل دنیا درآمدشون از مالیاته ماها باید هی پل چاپ کنیم و تورم ایجاد کنیم
بجمبید دیگه مجلس انقلابی و دولت بجمبید دیگه ۳ فوریت قال قضیه رو بکنید بره
نکنه خودتون خونه لوکس دارین که شمام فس فس میکنید!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
میرزا
۰۸:۰۰ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
نمی دانم چرا تو این مملکت یک کار درست حسابی بخواد انجام بشه زجر کش میشن همه و جالبه درست هم انجام نمی شه نمی دونم چرا کسی به فکر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
پس خانه های خالی زیر 10 تومن چی میشه؟
آخرین اخبار