روسیه: اگر اتحادیه اروپا خصومت را کنار بگذارد، بحران گازی از بین می‌رود

یک مقام روسیه با توجه به بحران گازی میان اتحادیه اروپا و این کشور، خواستار ایجاد روابط بهتر با مسکو شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ولادیمیر چیزوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در مصاحبه با فایننشال تایمز اعلام کرد: اگر اتحادیه اروپا خصومت با روسیه را کنار بگذارد و در جهت بهبود روابط تلاش کند، بحران گازی اروپا برطرف می‌شود.

هفته گذشته قیمت گاز در اتحادیه اروپا به بالاترین حد خود یعنی هزار و ۹۰۰ دلار به ازای هر هزار مترمکعب رسید. پس از آن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خواستار عرضه بیشتر گاز شد و قیمت کاهش پیدا کرد.

چیزوف در این مصاحبه به این مسئله اشاره و اعلام کرد: «مسکو هیچ ارتباطی با افزایش قیمت سوخت در اروپا ندارد.»

این دیپلمات روس با اشاره به آنکه قیمت بالاتر گاز به معنای تمایل بیشتر مردم به سمت سوخت‌های جایگزین و آلوده تر مانند زغال‌سنگ است، افزود: «تغییر رویکرد دشمنی به دوستی و شراکت همه چیز را حل خواهد کرد.»

نماینده دائم روسیه همچنین تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای اجبارِ شرکت‌های انرژی به صرف‌نظر کردن از معاملات گازی و عرضه گاز در بازار آزاد را نقد کرد. او گفت: این معاملات گازی اغلب طولانی‌مدت و ۲۵ ساله هستند که بروکسل ادعای بی‌همتایی آنها را دارد.

این سخنان چیزوف بازتابی از سخنان کرملین است که پیشتر از حرکت به سمت معاملات بازار سهام نیز شکایت کرده بود.

امروز روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به موضوع صادرات گاز روسیه به کشور‌های اروپایی پرداخت و اعلام کرد که این وابستگی یکی از دلایل ضعیف شدن اروپاست و می‌تواند بر روابط اتحادیه اروپا و آمریکا تاثیر بگذارد.

این در حالی است که پیشتر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود مقامات آمریکایی در تلاش هستند تا همکاری‌های بین مسکو و اتحادیه اروپا را در عرصه انرژی خراب کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار