بازرس اصلی اتحادیه دفاتر مشاوران املاک اصفهان در خصوص خرید ملک به صورت قانونی و غیرقانونی توضیحاتی را ارائه کرد.

عباسعلی داوودی بازرس اصلی اتحادیه دفاتر مشاوران املاک اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: در خرید و فروش املاک غیر قانونی، خریداران فروشندگان و حتی مشاوران املاک می‌توانند مجرم به حساب بیایند و قانون با توجه به نوع پرونده مشارکت در جرم، معاونت در جرم و مباشرت در جرم مجازاتی برای آنها در نظر می‌گیرد.

او افزود: تمامی عیوب و غیر قانونی بودن اسناد ملک توسط مشاوران املاک در قولنامه ذکر می‌شود و اگر با وجود این شرایط خریدار از خرید ملک غیر قانونی منصرف نشود مجرم محسوب می‌شود و چون خریدار مرتکب جرم آگاهانه شده است توسط قوه قضائیه جریمه می‌شود.

بازرس اصلی اتحادیه دفاتر مشاوران املاک اصفهان عنوان کرد: خریدار و مصرف کننده واقعی ملک، هیچگاه به سمت خرید املاک غیرقانونی نمی‌روند مگر آنکه طعمه کلاهبرداران شوند که طبق وظایف مشاوران املاک غیرقانونی بودن ملک به خریدار گفته می‌شود.

داوودی خاطرنشان کرد: اکثر خریداران املاک غیر قانونی افراد بورسی هستند که مازاد سرمایه خود را صرف خرید املاک غیرقانونی می‌کنند و با وعده فروش ملک با نصف قیمت در دام می‌افتند.

او اظهار کرد: اکثر فروشندگان املاک غیر قانونی افراد بدهکار هستند و یا ملکشان وقفی است. فروشندگان کلاهبردار محسوب می‌شوند و برای این افراد طبق قانون و نوع پرونده‌شان از شش ماه تا پنج سال حبس و پرداخت جرایم نقدی در نظر گرفته می شود.

بازرس اصلی اتحادیه دفاتر مشاوران املاک اصفهان با بیان اینکه در این میان گاهی مشاوران املاک مجرم به حساب می آیند توضیح داد: طبق قانون نظام صنفی و مصوبه هیئت وزیران که در سال ۸۴ به ثبت رسیده، ۲۶ وظیفه برای مشاوران املاک در نظر گرفته شده است و برای تشخیص قانونی و یا غیر قانونی بودن ملک، سه بنده این مصوبه باید در زمان بستن قرارداد توسط مشاوران املاک اجرا شود.

داوودی ادامه داد: طبق قانون مصوبه هیئت وزیران، قبل از بستن قرارداد، مشاوران املاک باید هویت طرفین را با توجه به بررسی کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده را ثابت کنند.

او بیان کرد: یکی دیگر از وظایف مشاوران املاک این است که باید اسناد ملک را در اداره ثبت و اسناد بررسی کنند و همچنین باید استعلام اسناد گرفته شود و مانع و بلامانع بودن ملک توسط مشاوران املاک مشخص شود.
بازرس اصلی اتحادیه دفاتر مشاوران املاک اصفهان افزود: اگر مشاوران املاک در انجام سه بند ذکر شده سهل انگاری کنند و غیرقانونی بودن ملک توسط مشاوران املاک در قولنامه ذکر نشود آن‌ها مجرم و مقصر شناخته می‌شوند و طبق قانون بر اساس نوع پرونده مشارکت در جرم، معاونت در جرم و مباشرت در جرم جریمه می‌شوند.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار