فناوری هوش مصنوعی در سال‌های اخیر تاثیر بسیاری بر حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه آموزش داشته است که در این مطلب به بخشی از آن‌ها اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از datamation، بیش از ۴۷ درصد ابزار‌های مدیریت یادگیری طی سه سال آینده با هوش مصنوعی ترکیب و تقویت می‌شوند، اهمیت این موضوع تا اندازه‌ای است که بسیاری از نمونه‌های مشابه هوش مصنوعی (AI) به کار رفته در آموزش و پرورش را می‌توان در حوزه‌های تجاری هم مشاهده کرد.

تا پیش از جهانی شدن فناوری هوش مصنوعی، مدارس و دانشکده‌ها با وجود اینکه این فناوری راه حل‌های بسیاری را برای پیشرفت در حوزه آموزش و پرورش داشت، اما از پذیرش آن خودداری می‌کردند، این در حالی است که بعد از سال ۲۰۲۰، ۸۶ درصد از مربیان مورد مطالعه، خواستار این بودند که فناوری از جمله هوش مصنوعی، جزو اصلی آموزش‌ها قرار گیرد.

ارائه برنامه‌های آموزشی شخصی متناسب با توانایی و اهداف هر دانش آموز، تدریس خصوصی در صورت تقاضا از طریق چت‌های هوش مصنوعی، دسترسی ۲۴ ساعته به مطالب برای یادگیری و مربیان نرم افزاری از جمله مزیت‌های استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای دانش آموزان خواهد بود. علاوه بر دانش آموزان، معلمان نیز از خدمات مدیریت زمان این فناوری بهره‌مند هستند.

مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی در حوزه آموزش

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که دانش آموزان و معلمان با آن درگیر هستند سطح بندی خواهد بود که گریدسکوپ (هوش مصنوعی) انجام این کار را تسریع بخشیده است.

دانش آموزان با بارگذاری تکالیف خود بر روی این پلتفرم پاسخ‌هایشان را مرتب و گروه بندی کرده و در نتیجه نمره‌شان را دریافت می‌کنند که استفاده از هوش مصنوعی برای تعین نمره تکالیف دانش آموزان سبب شده است تا ۷۰  درصد، از اتلاف وقت مربیان جلوگیری شود.

همچنین این پلتفرم با ارائه تجزیه و تحلیل دقیق در مورد عملکرد دانش آموزان، نیاز‌های شخصی و خصوصی تدریس معلمان را مشخص می‌کند. CTI یک شرکت تحقیق و توسعه هوش مصنوعی برجسته است که با استفاده از تکنیک‌های یادگیری عمیق هوش مصنوعی بر محتوای آموزشی سفارشی تمرکز دارد. به عبارتی نرم افزار CTI به راحتی می‌تواند مباحث کتب درسی، برنامه‌های درسی و سایر منابع را برای ایجاد و تدوین کتاب‌های درسی، راهنما‌های مطالعه و همچنین برگزاری آزمون‌های چند گزینه‌ای تجزیه و تحلیل کند.

پیشرفت در حوزه آموزش به دانش آموزان به کمک هوش مصنوعی

خلاصه نویسی به سبک هوش مصنوعی

به طور کلی خلاصه نویسی از دیگر مشکلاتی است که دانش آموزان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند در حالی که با ورود فناوری هوش مصنوعی به حوزه آموزش و پرورش این کار به راحتی قابل انجام است JustTheFacts۱۰۱ از جمله ابزار‌هایی است که می‌تواند مهمترین اطلاعات کتاب‌های درسی مجازی را به صورت خلاصه در سطح بالا در اختیار دانش آموزان قرار دهد.

در برخی موارد ممکن است معلمان به دلیل کمبود زمان نتوانند به خوبی به بسیاری از سوالات دانش آموزان پاسخ دهند که هوش مصنوعی راه حلی را هم برای حل این مشکل ارائه داده است. ایجاد یک پلتفرم برای مطرح کردن سوالات دانش آموزان سبب شده تا نه تنها دانش آموزان با یکدیگر بیشتر در ارتباط باشند بلکه در حل مشکلات درسی به یکدیگر کمک کنند. این پلتفرم همچنین از الگوریتم‌های یادگیری ماشین (ML) استفاده می‌کند که می‌تواند به طور خودکار محتوای ناخواسته و بی‌کیفیت را مانند پاسخ‌های نادرست فیلتر کند.

هوش مصنوعی

دانش آموزان از مهارت‌های متفاوتی برخوردار هستند که دانشگاه روتگرز با ارائه و توسعه یک روش یادگیری ماشینی دانش آموزان را بر اساس مهارت‌ها و توانایی‌هایشان گروه بندی می‌کند، به عنوان مثال، دانش آموزی که به سوالات جبری پیشرفته پاسخ درست داده است با دانش آموزی که در تکالیف جبر به کمک بیشتری نیاز دارد در یک گروه قرار خواهند گرفت.

برای آموزش بهتر ریاضی به دانش آموزان از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل پیشرفت دانش آموزان در این درس از یک ابزار آنلاینی به نام Thinkster Math استفاده می‌شود، به گونه‌ای که دانش آموزان به راحتی ضعف خود در درس ریاضی را به کمک این برنامه برطرف می‌کنند و سپس گزارش پیشرفت در مورد نحوه عملکردشان را دریافت خواهند کرد.

امروزه یادگیری زبان جزو مهارت‌هایی است که همه افراد سعی در یادگیری آن دارند. Duolingo ازجمله برنامه‌های یادگیری زبان با استفاده از هوش مصنوعی است که به هر کسی کمک می‌کند تا به تدریج مهارت‌های زبان خارجی را آموزش ببیند. بر اساس گزارش Duolingo در حال حاضر ۱۲۰ میلیون کاربر در حال یادگیری ۱۹ زبان متمایز به کمک انواع برنامه‌ها هستند.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار