چرا «سیمرغ» جایزه تصویرگری براتیسلاوا را تصاحب کرد؟

یک تصویرگر دلایل اهدای جایزه معتبر تصویرگری به یک کتاب ایرانی را تشریح کرد.

حمیده خسرویان تصویرگر کتاب، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصویرگری کتاب «سیمرغ» که جایزه براتیسلاوا را دریافت کرده است، بیان کرد: محمد برنگی تصویرگر فوق‌العاده‌ای است که تاکنون کارهایش در سطح جهانی دیده شده؛ دلیل این امر این است که تصویرگری‌اش با مفهوم متن عجین شده است. هرچقدر نزدیکی تصویرگر با متن بیشتر باشد، روی کیفیت تصویرگری تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر به هر میزان ارتباط تصویرگر با متن بیشتر باشد، تصویر قوی تری خلق و مفهوم کتاب در تصویرگری جلوه می‌کند.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: پس از ارتباط تصویرگر با متن به خلاقیت وی می‌رسیم. هرچه خلاقیت بیشتری داشته باشد، تصویرگری بهتری از وی می‌بینیم. تصویرگری محمد برنگی در کتاب «سیمرغ» با متن هماهنگ بوده است و وی توانسته با موضوع کتاب «سیمرغ» ارتباط برقرار کند. در مورد کتاب سیمرغ که از منطق الطیر اقتباس شده است، از آنجا که «منطق الطیر» مولف خاصی ندارد که تصویرگر آن توانسته باشد با وی ارتباط برقرار کند، قطعاً انتخاب محمد برنگی برای تصویرگری کتاب پیشنهاد مدیر هنری بوده است.

این تصویرگر درباره کتاب هایی که مولف مشخصی دارد که تصویرگر بتواند با آن ارتباط برقرارکند، اظهار کرد: هرچه ارتباط ذهنی تصویرگر و مولف با هم هماهنگ تر باشد و بیشتر با یکدیگر مشورت کنند، در نهایت می توانند کتاب بهتری تولید کنند. اگر این قابلیت میان این دو وجود داشته باشد که بتوانند با یکدیگر مشورت کنند تصویرگری بهتری در کتاب دیده می شود. الان این قابلیت در تصویرگری ما وجود دارد که بتواند باز هم جوایز جهانی را در زمینه تصویرگری دریافت کند. هنرمندان جوانی در عرصه تصویرگری هستند که خلاقیت زیادی دارند و از نظر علمی و تکنیکی در سطح بالایی هستند. 

خسرویان  ابراز کرد: امروزه فضای مجازی و پیشرفت جوامع  در تصویرگری ما تاثیر گذاشته است؛ بدین صورت که به یادگیری تصویرگران ما بیشتر کمک کرده است آثار بیشتری را ببینند و در آثارشان خلاقیت بیشتری دیده شود. در نتیجه آن تصویرگران ما می توانند کیفیت تصویرگری شان را ارتقا دهند و در جشنواره های بین المللی که در زمینه تصویرگری کتاب برگزار می شود، جوایزی کسب کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار