شافعی گفت: ایران می‌تواند در ساخت طرح‌های زیر بنایی و تجاری قزاقستان و سرمایه گذاری مشترک در پروژه‌های تجاری قزاقستان همکاری کند.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: دو کشور ایران و قزاقستان اشتراکات زیادی در حوزه تمدن و فرهنگ داشته و مردم دو کشور از فرهنگ دیرینه ای برخوردار هستند.

او ادامه داد: قزاقستان به عنوان بزرگترین کشور آسیای مرکزی از اهمیت زیادی برخوردار است. علی رغم شیوع بیماری کرونا، مرزها این دو کشور بسته نبوده و تجارت همچنان ادامه داشته است.

شافعی بیان کرد: علی رغم توانمندی ها و فرصت های فوق ذکر متاسفم که باید بگویم روابط تجاری ما در سطح خوبی وجود ندارد و تجارت ما در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۳۵ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با حجم تجارت قزاقستان ۸۵ میلیارد دلار بوده بسیار ناچیز است. بر این اساس لازم است با توجه به علاقمندی مقامات جهت گسترس روابط اقدام کنند و موانع را رفع کنند.

او افزود: کریدور بندر عباس_ترکمنستان و قزاقستان به عنوان فرصتی برای ترانزیت کالا و تامین نیازهای مرتبط با این کالاست و از اهمیت خاصی برخوردار است, فعال شدن این کریدور به توسعه شهرهای طول مسیر کمک خواهد کرد و همچنین هزینه اتمام کالا را کاهش خواهد داد. پس نیاز است زیر ساخت های تجاری کشور گسترش پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: ایران می تواند در ساخت طرح های زیر بنایی و تجاری قزاقستان و سرمایه گذاری مشترک در پروژه های تجاری قزاقستان همکاری کند.

او ادامه داد: در سال گذشته شرکت های ایرانی بسیاری پروژه‌های زیادی را در کشور قزاقستان راه اندازی کردند و با توجه به ظرفیت های موجود نیاز است که این کشور توجه ویژه ای داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار