کارشناس مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از ۵۰۰ واحد گلخانه‌ای در استان ۴۲ واحد گل و گیاه زینتی تولید می‌کنند.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علیرضا ابراهیمی کارشناس مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از فعالیت ۴۲ واحد گلخانه گل و گیاه زینتی در سطح این استان خبرداد.

او اضافه کرد: در سطح استان همدان۵۰۰ واحد گلخانه‌ای به مساحت ۱۹۰ هکتار با اشتغال مستقیم ۱۹۰۰ نفر وجود دارد که از این تعداد جمعا ۴۲ واحد به مساحت ۶.۵ هکتار در زمینه گل و گیاهان زینتی دارای فعالیت هستند.

کارشناس مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه واحدهای گلخانه‌ای گل و گیاه سطح استان همدان برخی در زمینه گل‌های فصلی و نشایی مانند اطلسی و جعفری،برخی در زمینه تولید درختچه زینتی و برخی دیگر در زمینه گل‌های آپارتمانی و یا گل‌های شاخه بریده فعالیت دارند، افزود: گلخانه‌های فعالیت کننده در زمینه گل شاخه بریده از سرمایه‌گذاری بیشتر و سنگین‌تری را طلبیده و به تبع از درآمدزایی بیشتری به نسبت دیگر گلخانه‌های گل و گیاه برخوردار است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه عمده گلخانه‌های سطح استان همدان بیش از  ۴۰۰ واحد به گلخانه‌های سبزی و صیفی از جمله خیار، گوجه فرنگی، فلفل زینتی و توت فرنگی اختصاص دارد،تصریح کرد: برخی تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی از جمله پرورش گل و گیاه فصلی و نشایی در پروسه و روند تولید گل ابتدای کار گل را در گلخانه پرورش داده و پس از گذراندن یک دوره گل‌های تولید شده خود را برای نگهداری و پرورش به فضای باز انتقال می‌دهند و پس از مدتی به بازار عرضه می‌کنند که با احتساب فضای باز سالیانه هفت میلیون انواع گل و گیاه زینتی چون گل شاخه بریده، درختچه زینتی، گلهای آپارتمانی، فصلی و نشایی در استان همدان تولید می‌شود.

تولید سالیانه ۵ میلیون گل در گلخانه‌های استان همدان

کارشناس مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تولید سالیانه گلخانه‌های گل و گیاه زینتی سطح استان همدان را جمعا پنج میلیون برشمرد و خاطر نشان کرد: ۴۲ واحد گلخانه  به مساحت ۶.۵ هکتار در زمینه گل و گیاهان زینتی در سطح استان همدان دارای فعالیت هستند که این میزان مساحت با احتساب  پرورش گل در فضای باز توسط تولیدکنندگان گل ۱۱.۵ هکتار جمعا با تولید سالیانه هفت میلیون گل در انواع مختلف خواهد بود.

ابراهیمی با بیان اینکه تولید کنندگان گل و گیاه زینتی استان همدان با توجه به شرایط کرونا به شدت دچار ضرر و زیان شدند و کرونا اشتغال آنان را تحت تاثیر خود قرار داد، افزود: گل‌های شاخه بریده که عمدتا بازارشان خارج از استان از جمله تهران بوده و یا از تهران به خارج از کشور صادر می‌شود  بازارشان در شرایط کرونا بیشتر تحت تاثیر قرار گرفت و درآمد خالص و قیمت فروش بازارشان کاهش پیدا کرد.

او یادآور شد: گلخانه‌هایی که در دو یا سه سال اخیر در برهه شیوع کرونا با استفاده از تسهیلات بانکی احداث و راه اندازی شده‌اند به دلیل شرایط کرونا و عدم توانایی در بازپرداخت تسهیلات خود از وضعیت دشوارتری برخوردار هستند.

کارشناس مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه لازم است بانک‌ها در رابطه با دوره باز پرداخت تسهیلات این واحدهای گلخانه‌ای پرورش گل و گیاه زینتی مساعدت داشته باشند، بیان کرد: به دلیل هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری در بخش تولید و پرورش گل شاخه بریده حدود ۸۰ درصد هزینه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از طریق سیستم بانکی برای احداث و راه‌اندازی این واحدهای گلخانه‌ای پرداخت می‌شود.

ابراهیمی همچنین اضافه کرد:۸۰ درصد از گل و گیاه زینتی استان همدان به خارج استان از جمله تهران و نیز سایر کشورها چون کشورهای  حوزه خلیج فارس و نیز گرجستان و آذربایجان صادر می‌شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/غ

برچسب ها: کشاورزی ، گلخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار